Næringsliv

Ser på jobben som en lekeplass

Dagens unge kommer til å skape et paradigmeskifte innenfor organisasjon og ledelse, skriver Julie Kildahl.

Julie Kildahl - Foto - Privat

Julie Kildahl - Foto - Privat

Artikkel av: Stein Ove Haugen
27. august 2013 - 13:27

Vi vil ha fleksitid, økologisk kaffe, nok utfordringer, men myndighet til å ta avgjørelser. Vi ønsker hjemmekontor og spille Playstation i lunsjen.

Vi blir kalt "generasjonen -Y", og vi ser på jobben som en lekeplass, like mye som en arbeidsplass. Konfekt-, glasur- eller cupcake-generasjonen - vi omtales som bortskjemte og krevende.

Velkommen til generasjonen som kommer til å skape et paradigmeskifte innenfor organisasjon og ledelse. Enten vi vil det eller ei.

Jeg er 29 år og representerer en generasjon som relativt nylig har kommet inn i arbeidslivet. Vi er kanskje late og kravstore, vi har ikke opplevd krigen, og er vant til å se verdens gjennom et fotofilter. Men vi er også en generasjon med oppegående, nytenkende og modige mennesker. Vi finner oss rett og slett ikke i å bli behandlet dårlig på jobb. For da bytter vi beite. Det høres kvalmt og arrogant ut, men saken er at det er mangel på gode hoder i norsk næringsliv. Og verre skal det bli.

Ifølge en ny undersøkelse vokser denne mangelen på kloke hoder og kommer til å bli et reelt problem i 2020. Det er estimert at innen syv år kommer mangelen på arbeidskraft til å være prekær. Det vil være arbeidstakers marked, og bedriftene må tenke nytt for å tiltrekke seg de beste. Og her hjelper det ikke å lokke med firmabil og varm lunsj. Ei heller lønnspålegg eller fancy titler.

For generasjon dessert vil ha mer. Vi er kravstore.

Men kravstor på hva? Vi i Norge lever i dag på toppen av behovspyramiden. Vi har alt: Gratis skolegang, gode helseordninger, lav arbeidsledighet og det svarte gullet pumpes fortsatt opp fra Nordsjøen. Vi har alt vi trenger. Vi er mette. De fleste i Norge har gode muligheter til å bli og gjøre hva de vil. Det fører til at mange vil ha økt fleksibilitet, starte sitt eget firma og ha fritid. Vi vil ikke bare ha en jobb, vi vil ha en livsstil.

"Cupcake-generasjonen" vil ha det gøy på jobb. Vi vil ha arbeidsglede, og det handler om mer enn bare vafler på fredager og Morten Ramm på julebordet.

Det handler om å oppleve progresjon og få anerkjennelse. Vi ønsker å jobbe i et miljø hvor det er lov å feile. Det må være rom for utvikling og læring.

Vi er vant til å jobbe i team, og ser verdien av å utveksle kunnskap og kompetanse på tvers av akademisk bakgrunn. Vi ønsker utvikling, oppfølging, utfordringer, ansvar, tillit og beslutningsmyndighet.

Vi vil kunne være stolte av jobben vår og bedriften vi jobber for.

Det skal være gøy å løpe Holmenkollstafetten med bedriftsnavnet på brystet.

Vi trenger en tydelig visjon. Vi må vite i hvilken retning vi skal gå, og hvorfor vi skal dit. Uten mål har arbeidsdagen ingen mening.

I tillegg må strategien være levende og vi må føle oss involvert.

Vi må lage tjenester og varer sammen med kunden, og vi må lage en mer menneskevennlig bedrift. Vi er kanskje mette, men ikke dumme. Vi ser at slik bedrifter har blitt styrt tidligere, ikke fungerer.

Å ha én sjef på toppen som kommanderer og befaler nedover i organisasjonen fungerer ikke.

Å være redd for sjefen, har gått ut på dato. Å ha respekt og ydmykhet er derimot "in". På lik linje som sjefen har respekt og interesse for sine medarbeidere.

Vi tror på omtanke, empati og raushet. Det er på tide at vi går fra en prestasjonsledelse til en mer støttende, inspirerende og engasjerende ledelse.

Det gir økt trivsel, større jobbengasjement, kreativitet og konkurransedyktighet.

Så kall oss gjerne late, bortskjemte og kravstore. Vi har kanskje glasur i munnviken og hashtag i panna, men vi er også med på å utvikle en ny måte å lede morgendagens bedrifter på.

Vi tvinger bedrifter til å tørre å tenke nytt, og i min mening, skape en mer human ledelse.

Julie Kildahl - Konsulent i Brainwells AS. Har bloggen www.lysthode.no