Næringsliv

Slik selger du ideen din på 24 sekunder

Veien fra ide til produkt er kortere enn du tror.

Johan Brand presenterer LIFT på åpningssymposium av Oslo Innovation Week i Rådhuset.  Foto: Oslo Innovation Week © GORM K GAARE

Johan Brand presenterer LIFT på åpningssymposium av Oslo Innovation Week i Rådhuset. Foto: Oslo Innovation Week © GORM K GAARE

Artikkel av: Stein Ove Haugen
11. november 2013 - 10:53

Nær 8 av 10 nye ideer feiler. Ideen kan være av beste klasse, men det hjelper lite om du ikke kan formidle hvordan den imøtekommer kundens, investors eller sjefens problem og behov.

- Forskning viser at du har rundt 8 sekunder på deg før folk mister interessen, og en gjennomsnittlig heistur i Oslo varer rundt 24 sekunder. Det betyr at du har svært liten tid til å få folk til å tro på deg og ideen din, sier Johan Brand til Hegnar.no.

Sammen med Tor Grønsund, som blant annet underviser i entreprenørskap ved Universitetet i Oslo, og Mikael Melin fra PR Newswire, er han i ferd med å lansere konseptet LIFT. Bak konseptet ligger studier av et 100-talls pitcher. Ideen er å hjelpe bedrifter med metodikk, ikke bare for å formidle hvorfor ideen er god, men også for å syreteste den.

- Store, visjonære ideer kan være utfordrende å komprimere og teste. For å sitere Mark Twain, "Jeg hadde ikke tid til å skrive et kort brev, så jeg skrev et langt et i stedet", legger Grønsund til.

LIFT fungerer ved at idéinnehaver møter beslutningstaker i heisen. I løpet av sekunder skal ideen formidles med mål om å validere den mot virkeligheten, men enda viktigere skape tillit hos beslutningstaker.

Dersom ideen er uinteressant, eller man gjør en dårlig figur, trykker beslutningstaker for å stoppe heisen. Er ideen interessant og kjemi oppstår med beslutningstaker går turen til toppen. Slik vinner du mer tid til å bevise at ideen har livets rett.

Enkle tips

- Alle som skal selge ideer må gjerne selge den opp i organisasjoner. Derfor bør du ha en "heistale" klar i tilfelle du møter sjefen, sier Brand.

Det første du må gjøre er å plassere deg riktig i heisen. Menn med makt står bakerst, de yngre mennene stiller seg i midten, mens kvinnene står foran.

- Still deg mest mulig i midten av heisen, da har du mulighet til å navigere i rommet, råder Brand.

Så kommer åpningsreplikken.

- Og den må du være komfortabel med. Den må kunne fremføres uten å stotre. Tenk på filmen "Taxi Driver" hvor Robert de Niro står foran speilet og øver seg på hvordan han skal si "You tallking to me?".

Neste skritt er å vise frem problemet du vil løse.

- Hovedbudskapet må fremtre i løpet av de åtte første sekundene. Fortell hvorfor ideen er relevant for mottaker, ikke om teknologien eller alle verktøyene du vil bruke for å gjøre det, fremhever Brand.

Det er viktig at du viser både sårbarhet og er ydmyk overfor problemet.

- Skynd deg å underbygge med kredibilitet og fortell hvorfor du er riktig person til å fikse det. Har du 15 års erfaring, så si det. Er du ung og mangler erfaring, fokuserer heller på hvorfor ideen din løser reelle problemer.

Målet er å teste ideen og knytte kontakt, som videre kan føre til at avtalen går i boks.

- Få har fått penger, eller ferdig undertegnet kontrakt i løpet av en heistur, men de har kanskje fått til en kaffeavtale. Det du vil, er at vedkommende skal ønske å snakke mer med deg etter heisturen er over, sier Brand.

- Det å picthe er ikke bare noe som brukes for å booke møter med investorer. Dette er et verktøy som kan brukes i mange ulike sammenhenger, i alt fra ansettelsessituasjoner, salgsmøter og nett-markedsføring, til det å få med kollegaer på et nytt prosjekt. Det handler om å forstå mottakeren og kommunisere hvordan dere vil endre verden, avslutter Brand med et glimt i øyet til Hegnar.no.

Fakta:

Hva: Pitch-workshop og konkurranse i en av Oslos høyeste bygninger

Hvorfor: Nær 8 av 10 nye forretningsideer feiler - mange på grunn av mangelfull kommunikasjon.

Relevant for: Vekstselskaper og alle som har et prosjekt de brenner for.

Når: Neste LIFT i Oslo blir til våren