Næringsliv

Netthandelen skyter fart

Men nordmenn bruker fortsatt 86 av 100 kroner på handletur i norske butikker, viser tall fra Virke.

netthandel pc.jpg

netthandel pc.jpg

Artikkel av: NTB
19. september 2017 - 07:16

Mens 86 prosent av handelen gjøres i norske butikker, står netthandel, grensehandel og fysisk handel i utlandet for de resterende 14 prosentene.

Ikke overraskende øker netthandelen kraftig – av to grunner:

– Konsumentene forventer å kunne kjøpe varer på nett samtidig som tilbudet på nett øker, skriver Virke i rapporten.

Nær halvparten av den handelen som ikke foregikk i norske butikker, var netthandel i 2016.

Utfordringer

Flere tall gir åpenbart grunn til bekymring for tradisjonelle, norske butikker: I perioden 2011–2016 har netthandelen til utlandet økt med hele 225 prosent. Nordmenns varekonsum i utlandet har økt med 62 prosent i samme periode.

Disse trendene gjør at norsk handel taper markedsandeler til utlandet.

– Utviklingen i disse handelskanalene gjør at konkurransebildet innen varehandelen endres fra å være en lokal og nasjonal konkurransearena til i mye større grad å bli en global konkurransearena, heter det i rapporten.

Kjeder på nett

Andelen av de fysiske norske butikkjedene som også har nettbutikk, har økt hvert år siden 2015. I år har 65 prosent av kjedene nettbutikk, og veksten i netthandelen er dermed både tilbuds- og etterspørselsdrevet.

Tallene viser at den totale handelen har økt jevnt og trutt siden 2010, til tross for oljeprissjokket som rammet norsk økonomi i 2014.

Selv i fjor, da nordmenns reallønn falt, økte forbruket, noe som ifølge Virke skyldtes at folk sparte mindre, men fortsatte å kjøpe varer og tjenester.

I årene 2011 til 2016 har den totale handelen i Norge, med unntak av netthandel, grensehandel og nordmenns varehandel i utlandet, økt med 3,1 prosent.

(©NTB)