Næringsliv

Odd Reitan: Angrer bestevenn-håndtering

2017 er året da Rema tapte markedsandeler, omsetningen falt, og kundene klagde høylytt. Odd Reitan tar ansvar for nedgangen.

Rema på Majorstuen - Foto: Finansavisen

Rema på Majorstuen - Foto: Finansavisen

Artikkel av:  Redaksjonen
24. september 2017 - 11:50

(Finansavisen): Rema-generalen trøster seg med at han også husker året 2003 og mange andre år i karrieren sin, noe neppe mange andre gjør. For det har ikke alltid gått på skinner. Odd har prøvet og feilet, gang på gang.

– Jeg har gjort så mange tabber siden 1976, sier han til Finansavisen.

Men det har ikke knekt ham. Han har lært, og det har han gjort i år også. Det er alt han lærer hver dag av kolleger, kunder og alle franchisetagerne som fôrer ham med mer energi og gir ham lyst til å drive på videre.

I år ble imidlertid franchisemodellen hans satt på prøve med innføringen av den såkalte bestevennstrategien, introduksjon av mobilappen Æ og lokale opprør fordi varer fra Mack, Hansa og andre leverandører forsvant fra hyllene, skriver Finansavisen. 

- Det var en feil

Det er kjøpmennene lokalt som har tatt støyten gjennom redusert omsetning og oppslag i lokalaviser og rikspressen. I spaltene har de måtte forklare og forsvare franchisegiverens strategi.

Odd Reitan erkjenner at han ikke hadde sett for seg scenariet som utspilte seg. Samtidig er han stolt over hvordan de mer enn 600 franchisetagerne i Norge har taklet situasjonen.

– Å endre på sortimentet, droppe leverandører og ta inn nye varer er noe vi har gjort hvert eneste år, sier Reitan til Finansavisen.

Det som skiller seg ut fra tidligere er at dette har skjedd i det stille, men i år ble det kommunisert ut til kundene.

– Det var en feil vi gjorde, sier han. Han tar alt ansvaret selv.

For mye på en gang

Samtidig skjedde mange ting. Coop hadde tatt over Icas mange butikker, alle i bransjen rustet opp og butikker ble omprofilert og oppgradert – også hos Rema. Samtidig ble fordelsprogrammet Æ lansert. Det ble rett og slett litt for mye på en gang.

– Sånn i etterpåklokskapens lys skulle vi kanskje bare ha sittet stille i båten. Vi lager prognoser for hvor vi skal være om 12 måneder, og vi regnet faktisk med at omsetningen kanskje ville stå stille en periode på grunn av alt som skjedde i markedet, sier Reitan til Finansavisen.

I stedet falt den, og det til gagns. Det var ikke Rema forberedt på, innrømmer Reitan. Markedsandeler beveger seg alltid litt opp og ned, men denne gangen var utslagene større. 

– Kjøpmennene har tilpasset seg og kuttet kostnader. Faktisk utgjør lønnskostnadene nå en lavere andel av omsetningen enn hva de var i fjor. Nå ser vi at situasjonen flater ut. Jeg tror vi har sett bunnen og at vi skal vokse igjen, sier Reitan til Finansavisen.