Næringsliv

Skipsmeglere kan bli overflødige

Mange meglere kan bli erstattet av nettbaserte løsninger, ifølge analyseselskap. 

Capesize-skipet Channel Navigator. Foto: Golden Ocean.

Capesize-skipet Channel Navigator. Foto: Golden Ocean.

Artikkel av: Are  Strandli
6. oktober 2017 - 13:10

Analytikere hos Alphabulk anslår at så mye som en tredjedel av Capesize-meglere kan bli erstattet av nettbaserte løsninger, skriver bransjenettstedet Splash247.

Analyseselskapet viser til at råvaregiganten BHP Biliton i januar startet et nettbasert auksjonsystem ved booking av skip til frakt av jernmalm som gjør at de unngår å måtte bruke meglere.

Ifølge Alphabulk skal BHP Biliton være nær å fullføre sin hundrede avtale for frakt av jernmalm, samt at det nettopp har fullført sin første avtale for frakt av kull gjennom det nye systemet. 

Analyseselskapet estimerer at en tredjedel av charteravtalene for capesize-skip vil bli gjort via nettbaserte løsninger i løpet av de kommende tre til fem årene, og dermed teoretisk sett kan kan gjøre en tredjedel av verdens capesize-meglere overflødige. 

Splash247 skriver at de byene som i så fall vil bli mest berørt av dette er London, Singapore, Oslo, Geneve, København og Paris.

35 prosent av alle skipsmeglere bor og jobber i disse byene.