Næringsliv

Telenor legger ned i Harstad - 86 mister jobben

-  Dagens vedtak betyr dessverre at Telenor Norge AS forlater Nord-Norge.

Telenor. Foto: NTB scanpix

Telenor. Foto: NTB scanpix

Artikkel av: Øystein Byberg
14. november 2017 - 16:49

Telenor Norge AS har i ettermiddag besluttet å legge ned sitt kundeservicesenter i Harstad. Dette skjer etter at Omstillingsutvalget i fylkeskommunen påla selskapet en måneds utsettelse for å gå grundigere inn i alternative løsninger, videre drift og hva Telenor kan tilføre Harstad Kommune. Vedtaket innebærer at 81 ansatte mister jobben sin. I tillegg betyr dette at Telenor Norge AS sitt siste kundeservicesenter i Nord-Norge forsvinner. 

– Negotia beklager dette sterkt. På et tidspunkt hvor Telenor har rekordoverskudd, fattes et vedtak vi mener er på sviktende økonomisk grunnlag. Vi har blant annet påvist at kostnader kan kuttes dersom man tar inn kundeserviceoppgaver som utføres av eksterne leverandører og slutter med innleid arbeidskraft, sier Arnfinn Korsmo, leder i YS-forbundet Negotia, i en pressemelding.

-  Dagens vedtak betyr dessverre at Telenor Norge AS forlater Nord-Norge. Styret forsøkte å fatte dette vedtaket for en måned siden, men ble pålagt en utsettelse av Omstillingsutvalget. I den perioden skulle tiltak og løsninger vurderes. Vi kan dessverre ikke se at Telenor Norge AS har brukt tiden til nye analyser. Derimot har vi, med den begrensende tilgangen vi har til bedriftens regnskapstall, avdekket forhold vi mener bekrefter fortsatt gir grunnlag for lønnsom drift i Harstad ved å ta inn kundeservice Canal Digital Kabel fra ekstern leverandør, sier Korsmo.

– Vår prioritet nå er at våre medarbeidere i Harstad blir ivaretatt best mulig, og får individuell oppfølging i tiden fremover, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding.