Næringsliv

Masai-sko ble tapssluk for eks-alpinist

Den tidligere toppalpinisten Hans Petter Buraas har tapt penger på Masai-sko.

Hans Petter Buraas. Foto: NTB Scanpix

Hans Petter Buraas. Foto: NTB Scanpix

Artikkel av:  Redaksjonen
2. desember 2017 - 07:59

Den tidligere toppalpinisten Hans Petter «Burre» Buraas, som tok OL-gull i slalåm i Nagano i 1998, har ifølge Kapital ikke gjort det like bra som skoagent. I 2012 fikk Buraas agenturet på merket MBT (Masai Barefoot Technology), som lager de såkalte Masai-skoene med en spesiell, tykkbuet såle.

Den gangen uttalte han til lokalavisen Budstikka at han så for seg en omsetning på 17 millioner kroner i 2015. Nå viser regnskapene for agenturselskapet Backbone, der Buraas eier 100 prosent, at selskapet ligger nede med brukket rygg.

Omsetningen i 2015 og 2016 var på henholdsvis 2,7 millioner kroner og 3,3 millioner kroner. Selskapet har tapt penger helt siden første driftsår i 2013. Dessuten er egenkapitalen negativ med en million kroner.

– Den artikkelen (i Budstikka, red. anm.) manifesterte alle mine drømmer, spøker Buraas i en e-post til Kapital.

- Fra spøk til revolver; 2,7 millioner kroner i 2015 er blitt til 3,3 millioner kroner i 2016, og nå ligger vi an til 20 prosent vekst i 2017, så da er vel bunnen nådd, tenker jeg, skriver han.

Buraas sier at de etter noen år med «ryddesjau» har fått fotfeste.

- Vi ser med positive øyne på fremtiden, og gleder oss til fortsettelsen. Med nye aktører, og en tilspisset konkurransesituasjon, så skal vi nok være mer sobre i tilslaget. Men at vi skal være en ledende aktør innen «helsesko-segmentet» innen kort tid, bør ikke være en overdrivelse, selv om Kapital kommer til å sitere meg på dette om fem år, mener Buraas.