Næringsliv

Amazon og Facebook byr på Premier League?

Storfisker lurer i sivet.

Tottenham-jubel. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

Tottenham-jubel. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

Artikkel av: Odd Steinar Parr
2. februar 2018 - 16.05

Fotballklubbene som spiller i Englands øverste divisjon - Premier League - vasser i penger.

Forklaringen er enkelt sagt at TV-produktet engelsk fotball er veldig etterspurt. Da Sky og BT betalte 5,1 milliarder pund for 3-årige britiske senderettigheter i 2015, toppet det den foregående kontrakten med 70 prosent.

Og fredag i neste uke starter auksjonen for neste 3-årsperiode (som starter fra og med sesongen 2019/20), skriver Financial Times.

Etter at Sky og BT inngikk en avtale om krysslisensiering, har Premier League-sjefen Richard Scudamore denne gang aktivt søkt tredjeparter som kan bidra til å få ytterligere fart på budrunden.

Amazon, Facebook byr?

Flere personer med kjennskap til prosessen viser overfor avisen til at mer enn 12 selskaper har mottatt Premier Leagues anbudsdokumenter, inklusive Amazon og Facebook. Begge skal ha vært i møter med Scudamore.

De to gigantene vil ikke kommentere saken overfor Financial Times, men det er en kjent sak at begge er i ferd med å øke satsingen på live-sendinger av sport.

For eksempel danket Amazon i fjor ut Sky i kampen om eksklusive, britiske senderettigheter til ATP world tour-kamper i tennis, mens Facebook har budt på alt fra amerikanske NFL-kamper til indisk Premier League-cricket.

Kilder advarer likevel overfor avisen om at interessen fra de to ikke nødvendigvis betyr at de vil by på Premier League-rettighetene.