Næringsliv

- Du vil bli imponert

Idar Vollvik brenner 1,5 millioner i måneden - gjør comeback

Idar Vollvik. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Idar Vollvik. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Artikkel av:  Redaksjonen
14. februar 2018 - 10.43

(Finansavisen): - Vi verker etter å komme i gang, sier Idar Vollvik til Finansavisen.

I løpet av to måneder skal han gjøre comeback med andre versjon av Geddit-appen, og denne gang behøver ikke brukerne løpe gatelangs.

- Min idé var at Geddit skulle være som Pokémon Go. Vi skulle surfe på den bølgen og merkevaren. Men jeg tok feil, sier Vollvik.

- Fra papp til betong

Og understreker overfor avisen at han har lært av feilen.

- Vi har hatt en grunnmur av papp, men ønsket betong, sier en selvkritisk Vollvik.

Ombyggingen fra papp til betong har tatt åtte måneder. Med en «burn rate» som Vollvik overfor Finansavisen estimerer til 1,5 millioner i måneden, har ombyggingen kostet rundt 12 millioner kroner.

Vollvik har med seg 15 mann, inklusive tidligere salgsdirektør Ivar Frølich i Funcom, Peder Søholt fra Telenor og Schibsted, samt Aleksander Edna og Andreas Bakketeig.

Konsertkampanjer

Dagens produkt handler om at brukerne kan spille enkle spill, løse logiske oppgaver eller være med på andre former for konkurranser fra sofaen eller bussen, skriver avisen.

- Poenget med Geddit er å bringe annonsørene til sluttbrukeren. Vi gir bort premier, men selve loddet er gratis. Det høres ut som noe som er for godt til å være sant, men det er ikke juks. Noen vinner hver gang, mens resten vinner en god deal, sier Vollvik.

Store samlinger av mennesker er ifølge Finansavisen et satsingsområde.

- La oss si at vi kjører kampanje for en mobiloperatør på en Rihanna-konsert der publikum kan konkurrere, og der noen vinner backstage-billetter, mens resten får knalltilbud på mobilabonnement, sier Vollvik.

- Du vil bli imponert

Ifølge avisen er det så langt noen hundre småaksjonærer som har betalt gildet, som ifølge Vollvik beløper seg til «noen titalls millioner i løpet av de 18 månedene vi har drevet».

Men dette vil endre seg.

- Vi har fått inn et asiatisk investeringsfond som skal finansiere hva det måtte være behov for. Det blir snakk om mange titalls millioner, sier Vollvik til Finansavisen.

- Men det er et kjent fond. Du vil bli imponert, skryter gründeren.

Han forteller avisen om «enorm mottakelse» i Asia, og at to intensjonsavtaler er signert med «imponerende kunder».