Personlig økonomi

Gjør nervøsitet til energi

Cecilie Thunem-Saanum holder kurs i presentasjonsteknikk, men også hun kjenner på spenningen ved å skulle stå "på scenen".

Cecilie Thunem-Saanum

Cecilie Thunem-Saanum

Artikkel av: Stein Ove Haugen
14. mars 2013 - 12:37

- Noen mener det er uproft å bli spent eller nervøs før et foredrag. Særlig når man holder mange av dem. Jeg mener det motsatte: At vi blir spente og nervøse viser at vi tar noe på alvor, at vi har respekt for både dem vi skal snakke med og for innholdet vi skal levere, sier Cecilie Thunem-Saanum.

Hun jobber selv som rådgiver og foredragsholder - blant annet holder kurs i presentasjonsteknikk.

I mars skal Cecilie holde hele 20 kurs og foredrag på 15 dager, fordelt på 5 byer. De aller fleste øktene innebærer hele 3-7 timer som midtpunkt. Frykten for å stå foran et publikum og presentere noe rammer svært mange, også de som er vant med å holde foredrag. For Cecilie har det blitt en livsstil, men også hun kjenner på den doble spenningen:

- Det er ofte ubekvemt å være i fokus, tenker jeg før jeg skal foredra. Men jeg gleder meg alltid også, sier Cecilie.

Hun vet hvordan man skal takle spenningsfølelser, og hun mener nesten alle kan gjøre nervøsiteten om til et positivt "driv".

- Jeg stortrives når jeg er i gang, selv om jeg i forkant kan oppleve ubehag og følelsen av nervøsitet, forklarer hun.

Cecilie deler gjerne sine beste råd med HegnarKvinner.

Tro på det du gjør

- Min aller viktigste leveregel som jeg minner meg selv på før jeg skal prestere, er følgende: "Gjør mer av det du tror på. Tro mer på det du gjør."

Dersom vi presenterer noe vi ikke har tro på, eller vi ikke har tro på oss selv, vil vi heller ikke nå frem med budskapet vårt, mener Cecilie.

- Folk merker at noe ikke stemmer, at det vi formidler ikke er troverdig. Skal vi få andre til å ta inn budskapet vårt må vi ha engasjement, vi må tro på det selv først, understreker hun.

Hvorfor blir vi så nervøse for å være i fokus på den måten, egentlig?

- De fleste av oss, også de utadvendte, føler litt ubehag ved å være "i spotlighten". Selv når vi skal presentere for en liten gruppe på 8-10 personer, blir mange nervøse. Om vi må stå i stedet for å sitte i tillegg er det for noen enda verre, selv om det ofte gir et bedre resultat, forklarer Cecilie.'

Hun deler denne frykten i tre kategorier:

1) Frykten for oss selv

Dette er frykten for at vi skal være synlig nervøse og kommunisere utydelig.

Tips: Bruk gode erfaringer, tenk på sist du holdt en presentasjon som du var fornøyd med, og hvor du opplevde god kontakt med dem du presenterte for. Om du ikke har stått i en større forsamling, bruk erfaringen du har fra presentasjoner eller møter med noen få personer. Du er samme person nå, forskjellen er bare at flere skal høre.

2) Frykten for de andre

Mottakerne blir ofte til "motstanderne" i hodet vårt, når nervøsiteten herjer som verst.

Tips: I slike situasjoner er det fint å huske på at de sannsynligvis føler stor grad av empati med deg, at de er glade for at det ikke er dem som presenterer. Skulle du være synlig nervøs vil de fleste forstå, og gi deg positiv feedback for å hjelpe deg frem.

Vi er redd for at dem vi skal presentere for kan mer enn oss. Det kan de garantert. Men de kan ikke akkurat det du skal si, for de kan ikke si det på din måte. De kommer for å høre på budskapet ditt. Det er en grunn til at akkurat du skal holde din presentasjon. Gi dem det de kom for, fremfor å fokusere på egen frykt.

3) Frykten for innholdet

Her finnes ingen snarveier og ingen triks, kun én ting gjelder: Forberedelse, forberedelse, forberedelse. At vi glemmer, gjør feil, er nervøse - det gjør ingenting. At vi stiller uforberedt? Det er respektløst overfor dem vi snakker med. Har du ikke tid kan du anbefale noen andre, takk pent nei, eller foreslå et annet tidspunkt for å presentere, slik at du vet du kan levere. Ingen ting er mer provoserende enn presentatøren som starter med at "jeg har ikke fått forberedt meg».

Nervøsitet før, under og etter en presentasjon

De gangene hun har levert best er når hun er helt seg selv og våger å være spontan, kan Cecilie fortelle.

- Jeg forsøker å glemme selvkritikken og tvilen på hva jeg kan. I stedet gir jeg alt jeg har.

Etter et foredrag tror foredragsholderen ofte at hun kan ha tatt for stor plass. Da gjelder det for Cecilie å huske på hvorfor hun elsker jobben sin:

- Fordi det gir så mye å gi noe, å se at andre får resultater, nye verktøy, nye idéer. Når jeg føler jeg har gjort ting på "den korrekte måten", har jeg ofte vært middelmådig. Når jeg har våget å vise et større spekter av meg selv, blir tilbakemeldingene slik jeg liker dem.

Her er Cecilies råd for hvordan du mestrer nervøsiteten før, på og etter du skal i ilden.

Mestre nervøsitet før en presentasjon:

1. Husk de tre fryktene. Finn ut hvilken eller hvilke som er din utfordring.

2. Sørg for å være godt nok forberedt. Sannsynligvis kan du faget ditt. Utfordringen er nok tid til å lage en god dramaturgi, tydelige budskap. Og mest av alt: Nok ro og konsentrasjon før du gyver løs. En stresset foredragsholder er sjelden en god foredragsholder.

3. Kle deg for suksess. Ta på deg klær du allerede kjenner, som du vet at er behagelige, som passer til anledningen, som får deg til å føle deg vel. Husk at det er lov å pynte seg.

4. Øv! Vi undervurderer ofte effekten av å trene. Snakk høyt og spontant i bilen, i skogen eller når du lager middag. Tusen tanker i hodet er lett. Å formulere to gode setninger høyt er verre: Vær kort, konkret, spisset.

5. Vit hvem du skal snakke med, hvor, hvordan, og når. Hvordan ser rommet ut? Hva med teknisk utstyr? Hva har skjedd før du skal holde en presentasjon, har de sittet lenge i samme rom? Skal noen introdusere deg, og hva sier i så fall den personen?

Mestre nervøsitet mens du presenterer:

1. Pust. Ta pauser. De beste foredragsholderne er stille i 2-4 sekunder mellom to "avsnitt". Eller før og etter de belyser et hovedpoeng. Det løfter budskapet, gir mer gjennomslagskraft, og du får anledning til å puste samtidig.

2. Hold hendene løse og ledige. Knytter du dem slik vi ofte gjør når vi er nervøse, kapsler du inn nervøsiteten. Slapp av i hendene, stå støtt, sørg for rett rygg og god holdning: Sett inn to ekstra ryggvirvler, er mitt mantra.

3. Konsentrer deg om menneskene og innholdet: Hva vil du gi dem? Når du er klar over dette blir du etter 2-3 minutter tryggere der du står. Pusten roer seg, og du vil snakke stødigere. Jeg ser det igjen og igjen, både når jeg selv holder foredrag, og når jeg trener andre i presentasjonsteknikk.

Etter presentasjonen, når du har vært nervøs:

1. Ta applaus. Når noen sier noe hyggelig, si takk. Det er så fort gjort å avvise med et nei, og moderere feedback`en du får. Husk at da avviser du også den som gir den. Det koster å gi, verdsett dem som gjør det.

2. Misfornøyd med egen prestasjon? Unngå å fortelle om alt du glemte å si, om hva du gjorde feil. Med mindre det påpekes. Da er det bare å takke for konstruktiv tilbakemelding og lære av sine feil. Snakker vi oss selv og egen prestasjon ned, sier vi jo indirekte at vi ikke gjorde vårt beste. Vis dem du presenterte for respekt, slik at de heller tenker: "Kanskje gikk det ikke smertefritt, men du gjorde ditt aller beste." Folk flest forstår at nervøsitet kan ødelegge litt for oss, og er som regel rause.

3. Når du er ferdig med en presentasjon: La andre komme til orde. Selvsagt svare på spørsmål om det kommer i etterkant. Men vi har tatt nok plass og sagt vårt. Kan være fint å fordøye, lytte til stemningen og hva neste presentatør har å si. Om det er pause/lunsj/oppbrudd like etter din presentasjon, gjelder det samme: Ta inn stemningen, la de andre slippe til.

4. Evaluer først når du har "landet". Ofte er man litt foredragshøy like etter en presentasjon, preget av nervøsitet og konsentrasjon. Tenk gjennom: Hva gikk bra? Hvorfor fikk du god respons, hva gjorde du da? Hva gjør du bedre neste gang? Og hva slutter du å gjøre heretter?

Mange som opplever å være redde for å holde foredrag har nok egentlig lyst til å gjøre det. Det kan jo være veldig gøy å være i fokus og få presentere sine ting?

- Mitt beste tips for å kunne ha det gøy er forberedelsen rett før man skal på. Da har jeg en oppskrift som jeg aldri viker fra. De gangene jeg har droppet den, ble presentasjonen middelmådig. Det handler om konsentrasjon og mentale forberedelser: Hvordan snakker du til deg selv like før du skal i «på scenen»? Scenen kan være et møterom for ti personer, eller det kan være en stor sal for 500. I det jeg går inn i den er jeg "på", selv om det ikke er min tur enda.

Om hun dropper å finne rett modus blir det mindre energi og engasjement, forklarer Cecilie.

- Jeg sørger alltid for å ha minst to minutter for meg selv rett før jeg møter arrangør og deltakere. I de to minuttene konsentrerer jeg meg om følgende spørsmål: "Hva skal jeg levere i dag? Hva har dem som kommer blitt lovet, hvem er de, hva forventer de?" Det er nemlig lett å bli selvopptatt når nervøsiteten tar oss. Man tenker for mye på seg selv, på hva andre synes om en. Det gir feil fokus og fører til at du presterer dårlig.

Hva er det viktigste av alt for å holde en god presentasjon?

- Det er som jeg sa tidligere: "Gjør mer av det du tror på. Tro mer på det du gjør." Det skinner igjennom, og entusiasme smitter.

Cecilie Thunem-Saanum - Driver firmaet CecilieTS. Trener ulike aktører i tidsbruk, og i kommunikasjonsrelaterte emner. Jobber også som mentor og sparringspartner for ledere og gründere, blant annet gjennom Innovasjon Norge.

Vil du lese flere av Cecilies kommunikasjonstips?

Besøk hennes BLOGG.

Du kan også lese små hverdagstips for kommunikasjon og tidsbruk på Cecilies FACEBOOK.

Følg Cecilie på Twitter: @CecilieTS

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK