Personlig økonomi

- Det er en indre drivkraft

Tyske Sandra Drgala elsker livet som juice-gründer i Norge.

Sandra Drgala - Foto - Helene Gulaker Hansen

Sandra Drgala - Foto - Helene Gulaker Hansen

Artikkel av: Stein Ove Haugen
10. april 2013 - 09:08

- Det er en indre drivkraft, sier Sandra Drgala, når hun forklarer hvorfor hun har blitt gründer. I dag driver hun bedriften Essentially som tilbyr fersk, kaldpresset juice levert på døra. Tidligere har hun jobbet for smykkedesigner Celine Engelstad, og originalt kommer hun fra Köln i Tyskland.

- Jeg liker å skape og å bygge opp. Jeg liker å gå ukonvensjonelle veier, å inspirere og være annerledes. Det er spennende å være kreativ, ha hodet fullt av gale ideer og oppleve uforutsette ting. Gründerlivet er livet for meg!

Hvordan fikk du ideen om å satse på juice?

- Jeg ble introdusert for kaldpresset juice og cleansing da jeg var i Los Angeles i 2011 på besøk hos en venninne. Da jeg kom hadde jeg kjempet mot en forkjølelse over lengre tid, og venninnen min visst akkurat hva jeg trengte. Hun introduserte meg for juice-cleansing, det ble seks flasker frisk juice per dag i tre dager.

I begynnelsen var Sandra skeptisk.

- Men venninnen min sa at det var det «hotteste» i Los Angeles, og jeg tenkte at hvis Hollywood-stjernene klarte det, så kunne jeg også gjøre det. Og til min store overraskelse så funket det! Jeg ble frisk fra forkjølelsen, fikk masse energi og som en bonus gikk jeg litt ned i vekt også. Konseptet var så fantastisk at jeg bestemte meg for å ta det med til Norge.

Essentially er ifølge Sandra Oslos første tilbyder av 100% rå, kaldpresset juice. De har en online-butikk som tilbyr to ulike produkttilbud. Cleansing-program, og juice som fungerer som et tilskudd i hverdagen.

- Vårt mål er å inspirere kundene våre til et sunnere liv gjennom å gjøre det lettere å få i seg nok grønt, sier Sandra.

Hvordan har du kommet dit du er i dag?

- Jobb, jobb, jobb - og at jeg aldri har sluttet å tro på drømmen. Det har vært en berg og dalbane, men mine ambisjoner har alltid vært høye og min vilje til å få til noe nytt og spennende var uknuselig. Når det er sagt er det rimelig å peke på at jeg også har hatt flaks, så det er vel en blanding av alt: Hardt arbeid, tro, ambisjoner, omstendigheter og flaks.

Etter man har fått den store gründer-ideen trenger man mot, mener Sandra. Man trenger mot til å si opp jobben, til å si «farvel» til trygghet og «hallo» til det store usikre eventyret.

- En dag ringte partneren min i Daubai, Wiebke, meg og sa: I dag gjør vi det - vi slutter - sammen kan vi få til alt! Så vi gjorde det, og etterpå satte vi klampen i bånn med markedsundersøkelser og planlegging. Vi utviklet vår brand-identity og juice-oppskriftene med internasjonale raw food spesialister og ernæringsfysiologer. Vi satt opp produksjon og laget nettbutikk. I september i fjor var vi klare for lansering.

Wiebke og Sandra jobber fremdeles med å få tilstrekkelig finansiering.

- Vi hadde begge lange karrierer bak oss, så vi hadde litt sparepenger og tok opp et banklån. I tillegg var vi så heldige at våre partnere kunne støtte oss og gjøre det mulig å leve uten to inntekter for en periode.

Arbeidsdagene til den ivrige juice-gründeren er aldri kjedelige.

- Siden vi fremdeles er en liten bedrift har man mange oppgaver. Alt fra produksjon til logistikk, PR, marketing, regnskap, møter, design, salg, utvikling og så videre. Dagene er fulle og det er alltid noe å gjøre. Jeg starter tidlig om morgenen og avslutter sent på kvelden. Selv om jeg er en strukturert person, blir dagene lange fordi gründerlivet er krevende og jeg ønsker å oppnå mye, raskt!

Fordelene med å være gründer overveier utfordringene, mener Sandra.

- Jeg elsker å være fri til å skape og å ha styringen med utviklingsprosessen. Men selvfølgelig har friheten en pris. Ingen ting skjer om du ikke gjør noe selv. Likevel må jeg si at det er fantastisk å være gründer i Norge, alt er velorganisert, informasjonen er lett tilgjengelig. Det er ganske lett og koste ikke en formue å starte bedrift. Det har vært tøffere for Wiebke i Dubai, men til gjengjeld trenger hun ikke å betale skatt, så hun klager heller ikke..hehe, ler Sandra.

Hvordan har du markedsført deg?

- Juice-cleansing er supert å promotere på sosiale medier, tenkte vi. Mine kunder liker jo å fortelle vennene sine om produktene våre og dele bilder av dem. Jeg gjør mitt beste for å inspirere på Facebook og Instagram. Det er hardt arbeid, for det å være sosial tar tid. Tradisjonelle media er fortsatt super viktige og særlig livsstilsmagasinene har plukket opp juicing trenden og gitt meg super omtale.

Sandra er også opptatt av å treffe kunder ansikt til ansikt, og promotere på eventer.

- Men den beste markedsføringen er når fornøyde kunder forteller om produktene til potensielle, nye kunder. Jeg blir utrolig glad når fansen vår anbefaler oss og skriver flotte tilbakemeldinger.

Sandra Dragala er også del av Amazone-nettverket, et kvinnenettverk som ikke bare har fokus på sosialt samvær, men som også samler inn penger til gode formål.

- De engasjerte damenes historier inspirerer meg. Vi er en sammensatt gjeng som besitter masse kunnskap, liker å ha det gøy og som støtter hverandre. Og i motsetning til andre nettverk jeg kjenner, får vi ting til å skje.

Hvorfor er det viktig at jenter hjelper jenter?

- Dessverre ser man at de største kritikerne av kvinner gjerne er kvinner. Det er trist, synes jeg. Derfor er det flott når vi kan gjøre det motsatte. Kvinner står ofte overfor utfordringer med hensyn til både familieliv og karriere. Å hjelpe hverandre gjør livet litt lettere, skaper forståelse og sprer glede.

Har du noen råd om hvordan man kan skape nettverk?

- Nettverking er arbeid. Du trenger å komme deg ut, for å sitte på sofaen vil ikke gi deg et nettverk. Det jeg har lært de siste årene mine i Norge er at man må forstå hvordan kultur og sosiale strukturer fungerer. Er du energisk, åpen og generøs er det lettere å knytte kontakter. Dessuten tror jeg det er svært viktig å vise dine kontakter at du har integritet.

Sandras beste tips til gründere:

1) Omgi deg med smarte personer som får deg til å tenke "stort".

2) Kom deg ut på markedet raskt - du lærer og utvikler deg fortere når alt er oppe og går - tilpass deg mens du går!

3) Ha oversikt over økonomien og utviklingen hver eneste dag.

4) Hold orden på timeplanen din. Skriv ned hva du skal gjøre når, og skap struktur.

5) Ikke bli emosjonell og ta ting personlig - vær praktisk og analytisk I dine avgjørelser.

6) Ansett folk som er flinkere enn deg selv!

7) Ha et avslappet forhold til feil du gjør og stress ned. Suksess kommer ikke hvis du er anspent.

8) Vær forberedt på blod, svette og tårer.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK