Personlig økonomi

Anerkjennelse gir arbeidsglede

På jobben forsterker anerkjennelsen arbeidsgleden, skriver Mona Evjen.

Mona Evjen - Foto - Scanpix

Mona Evjen - Foto - Scanpix

Artikkel av: Karen Thue
29. november 2013 - 11:17

Vi har alle behov for å bli sett. Ikke som kjendiser av ulike slag, men på livets scene. I hverdagen, hjemme og på jobb. Vi trenger oppmerksomhet, og bli verdsatt for den man er.

Visst er det hyggelig å få kompliment etter besøket hos frisøren eller når du har på deg et lekkert antrekk. Du føler deg vel, men hvor lenge varer gleden? Om noen dager er frisyren en vane og antrekket et annet. Komplimenter er lette å gi, de går på overflaten og blir derfor nokså overfladiske. Dessuten er vi gjerne klønete i mottaket. I stedet for å si takk, gir vi en kompliment tilbake!

Komplimenter og ros gjør seg best som ferskvare. Episoder går fort i glemmeboken. Å gi ros handler ikke om å ha tid, det handler om å se! De store begivenhetene er lette å få øye på, men det gjelder å være bevisst og observant. Legg merke til de små og viktige hendelsene i hverdagen - for de er det flest av! Vær raus, spontan og ekte! Vær direkte og bruk navn! Ros må være fortjent. Omgir du deg med floskler, mister du troverdighet og rosen sin effekt. Det samme skjer når du overdriver.

Ros er oppmuntrende å få, men den har sin svakhet. Innebygget i rosen du gir ligger din vurdering og bedømming! Uansett hvor bra du mener prestasjonen er, så er det din vurdering som ligger bak. Problemet er at det ikke er sikkert at mottakeren aksepterer ditt grunnlag for bedømming eller respekterer deg som «dommer». Hvilke kriterier er lagt til grunn for vurderingen? Siden kriteriene sjelden er allment kjent, er kanskje det en forklaring på hvorfor misunnelsen påstås å ligge på lur hos dem som hører andre få ros? Dessuten, med hvilken rett «dømmer» du andre? En leder vil nok besitte legitimitet til å være «dommer», likevel er det ikke sikkert at hun eller han har nødvendig tillit og respekt hos sine medarbeidere.

Det er selvsagt kjekt å få komplimenter og ros, men det må mer til. Anerkjennelsen har en helt annen effekt og kraft.

Jeg utrykker min glede over noe du gjorde - eller sa - som har betydning for meg! Det innebærer at jeg ikke trenger å vurdere handlingen som god eller dårlig. Jeg påpeker bare at handlingen din gjorde meg tilfreds og det resulterte i positive følelser hos meg. Dermed faller «dommeren» fra rosen bort.

Anerkjennelsen inneholder disse tre punktene. Dine handlinger, mine behov og mine følelser. Å gi anerkjennelse krever nok at du byr litt på deg selv. For noen faller det naturlig å være oppriktig, være seg bevisst og kunne uttrykke egne behov og følelser. Andre må ut av komfortsonen. Atter andre er ikke klar over egne behov og slett ikke vant til å sette ord på følelser.

Det kan gjøres veldig enkelt: Du og jeg skal sammen ha et kurs om ledelse. Du har formiddagsøkta og jeg har økta etter lunsj. Du sender uoppfordret din presentasjon til meg. Slik reagerer jeg: Takk for at du sendte presentasjonen din til meg. Nå ble jeg glad og beroliget, for jeg ser at vi utfyller hverandre. Jeg kunne nøyd meg med å si Takk! eller Så flott! - eller latt være å si noe til deg! Antagelig kjenner du at min måte å reagere på - anerkjennelsen - gir deg en annen opplevelse enn om jeg hadde valgt å si «så flott»? Kan hende ble du overrasket, men sannsynligvis følte du glede.

Anerkjennelsen har en kraft i seg som er større og varer lenger enn effekten av komplimenter og ros. Den har dessuten en dobbelt effekt fordi den gjør både giver og mottaker vel! Selvsagt må anerkjennelsen være ekte og uforfalsket. Jeg uttrykker min oppriktige glede - ikke for å få noe igjen! Det du gjør betyr noe for meg.

På jobben forsterker anerkjennelsen arbeidsgleden. Det du gjør gir mening for andre og i tillegg får du anerkjennelse for det! Anerkjennelse bygger selvfølelse. En annen effekt av ekte anerkjennelse er at den er med å skape tillit. Som leder er det avgjørende å ha tillit til og tillit hos sine medarbeidere.

Trenger du en treningsarena så start på hjemmebane eller blant venner. Det er nok av selvfølgeligheter som vi tar for gitt. Gi anerkjennelse når noen sier eller gjør noe for deg som imøtekommer dine behov og gjør deg vel. Bruk det på jobb. Å få anerkjennelse fra lederen betyr mye, men dette er en oppgave som gjelder oss alle! Som på så mange andre områder du må trene, men det kjekke med trening er at det gir resultater. Det påstås at du må gjenta en ny øvelse nærmere 30 ganger før den sitter, men da har du til gjengjeld fått en ny - og i dette tilfellet - en svært givende vane.

Hvorfor ikke starte med en gang og la det bli en vane for deg å gi anerkjennelse? Lykke til!

Mona Evjen - Kursleder, coach og forfatter

Se Monas nettside HER

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK