Personlig økonomi

DNB øyner kraftige kostnadskutt med Vipps

Fra 700 millioner til null i tap på fire år?

Rune Bjerke og Finn Haugan. Foto: Cornelius Poppe/NTB scanpix.

Rune Bjerke og Finn Haugan. Foto: Cornelius Poppe/NTB scanpix.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
21. november 2017 - 13:25

DNB avholder i skrivende stund kapitalmarkedsdag i London.

Av presentasjonsmateriellet går det frem at storbanken er på god vei til å eliminere tapene innen manuell betaling.

Nullet ut på fire år?

Fra rundt 700 millioner i 2014, ble tapene redusert til under 300 millioner kroner i fjor.

I år ser DNB for seg litt over 100 millioner kroner i tap, før det etter planen skal gå i null neste år.

Konserndirektør for personmarked, Trond Bentestuen, peker i presentasjonen på at nye løsninger som Vipps gjør at kundene beveger seg bort fra kontanter.

1. juni i år terminerte DNB distribusjon av manuell betaling gjennom Norgesgruppens butikker.

Norgesgruppen er Norges største dagligvarekonsern, og omfatter kjeder som Kiwi, Spar og Meny.

Øyner kraftige kutt

Vipps-sjef Rune Garborg lanserer på dagens presentasjon konto til konto-transaksjoner mellom alle banker.

Han ser ifølge TDN Finans inntil 60 prosent reduksjon i kostnader på transaksjoner.

- Fremover vil vi sette inn støtet på e-faktura og netthandel. Vi vil lansere BankAxept-prising på kjøp i butikk, og se om vi kan gjøre det samme på regningsbetaling og e-handel, opplyser Garborg på kapitalmarkedsdagen.

Han forteller videre at målet er å sende ut en Vipps-faktura hver gang det sendes en papirfaktura, og at planen er å gjøre det samme for e-faktura.

DNB-aksjen faller 0,2 prosent til 152,70 kroner på Oslo Børs tirsdag ettermiddag.

Webcast her