Personlig økonomi

Rekordår for forbrukerklager

Fjoråret ble et rekordår for klager til Forbrukertilsynet, med over 13.000 skriftlige henvendelser. Strøm, aviser og mobilbransjen er gjengangere.

Foto:  Scanpix

Foto: Scanpix

Artikkel av: NTB
31. januar 2018 - 09.22

De fleste klagene på strømbransjen gjaldt telefonsalg og villedende markedsføring. Her kom det inn over 1.500 klager i fjor.

– Mange forbrukere opplever å bli kontaktet av pågående strømselgere som tilbyr abonnement som viser seg å koste mer enn de gir inntrykk av, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet).

– Strøm utgjør en betydelig kostnad for forbrukerne, og dette er et marked vi også vil følge tett i året som kommer, sier hun.

Mange klager også på at de blir oppringt av selgere av aviser eller magasiner, til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg.

I tillegg ergrer mange seg over å motta gratisaviser eller uadressert reklame, tross reservasjon.

(©NTB)