Politikk

Hegnar: Hest og kjerre i Oslo

«Det er bare Raymond Johansen som kjører for moro skyld».

Trygve Hegnar. Foto: Iván Kverme, Finansavisen

Trygve Hegnar. Foto: Iván Kverme, Finansavisen

Artikkel av: Trygve Hegnar
16. juli 2017 - 10:14

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen torsdag 13. juli 2017:

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap) elsker, ifølge eget utsagn, å kjøre bil. «Noe av det beste jeg vet er å sette meg i bilen, rulle ned vinduene, og ha opera eller gammel blues på for full guffe. Da lever jeg,» sier Johansen.

Men det betyr ikke at byrådslederen har tenkt å følge samferdselsmyndighetenes og stortingsflertallets (inkludert Ap) vedtak om en enhetlig og sammenhengende utbygging av E18 vestover. Han mener det bare blir køer av utbyggingen og «køer er ineffektivt. Det tar i dag lengre tid fra øst til vest enn det gjorde med hest og kjerre før bilens tid», sier Johansen til Dagsavisen.

Det er selvfølgelig bare tull. Takket være gode veier og tunneler øst-vest i Oslo er man gjennom byen på 5–10 minutter og mye av den trafikk som før gikk gjennom bygatene, er borte fra bybildet. Det ville nok tatt mer tid, og vært mer forurensende, med hest og kjerre.

Dette kunne vært en sommerspøk fra Raymond Johansens side, men til tross for det vedtak som nå er fattet, sier han at «siste ord er ikke sagt i denne saken». Han vil ha enda en omkamp om utbyggingen av E18 vestover til Asker.

Like ille, eller kanskje verre, er byrådets planer for tungtrafikken i Oslo. Bymiljøetaten har sendt ut et høringsforslag om opprettelse av lavutslippssoner i Oslo, som skal gjelde allerede fra kommende vinter, og essensen er at forurensende kjøretøyer må betale klekkelige gebyrer for å kunne kjøre i disse sonene.

I første omgang gjelder det tungtrafikken og gamle busser, og avgiften for lastebiler under 12 tonn blir, ifølge forslaget, 300 kroner pr. døgn, 4.000 kroner i måneden eller 25.000 kroner i året. Er lastebilene tyngre enn 12 tonn blir avgiftene doblet. Altså 50.000 kroner i året!

«Byrådet setter helsen til folk først, og vi har store problemer med dårlig luft i Oslo. Det er de tunge kjøretøyene med eldre motorer som forurenser verst, derfor begynner vi med dem,» sier miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) til NRK.

Får vi slike lavutslippssoner i Oslo, med de foreslåtte straffeavgifter, så kommer disse på toppen av de bompengeavgifter som er og kommer i Oslo.

For de tyngste lastebilene blir det 50.000 kroner, pluss, pluss, å betale (kanskje allerede fra 1. januar 2018).

Bymiljøetaten anslår at det er rundt 20.000 tunge kjøretøy i Oslo og Akershus, og i tillegg kommer kjøretøy fra andre deler av landet på besøk i Oslo, samt utenlandske lastebiler.

Hvor stor effekten av de nye lavutslippssonene blir, er imidlertid usikkert.

Også Oslos befolkning må for eksempel ha mat bragt inn hver dag, og det kan ikke skje med sykkel, gange eller kollektivtransport. Vi kommer ikke unna tunge lastebiler til dette og til mange andre formål (byggeindustrien og annet).

«Våre medlemmer kjører ikke for moro skyld, men for å levere varer til butikkene», sier Norges Lastebileierforbund.

Sant nok. Det er bare Raymond Johansen som kjører for moro skyld.