Politikk

Oslo FrP sier tvert nei til Lan Marie Bergs forslag

«Dette er bare enda en ny kreativ måte for MDG å straffe næringslivet, og privatbiler»

Aina Stenersen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix.

Aina Stenersen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix.

Artikkel av: Øystein Byberg
14. juli 2017 - 09:23

Oslo FrP sier tvert nei til miljøbyråden Lan Marie Berg, MDG, sitt nye forslag om å avgiftslegge gamle lastebiler, samt innføre lavutslippssoner i Oslo. Partiet mener dette hindrer næringslivet å utføre sine oppgaver, og ikke vil ha en rettferdig balanse mellom utspill- og forurenser betaler prinsippet.

 - Vi vil ikke gi tungtrafikken en ekstra regning, og mener at dette bare er en snik-innføring på enda flere økte avgifter på alle slags type kjøretøy, både private, miljøvennlige, og bedriftskjøretøy som man ikke har sett maken til i Norge, sier Aina Stenersen, Oslo Frp, i en melding.

-  Lan Marie Berg, miljøbyråden i Oslo vil ta dieselbiler, hun vil fjerne handicap-plasser, fjerne MC-parkeringer, ta lastebiler, ta bensinbiler, og byrådet fjerner til og med beboer, og lade- parkeringsplasser for elbiler i Oslo. Hvor ender dette her? Byrådet gir også en inntrykk av at folk utenbys bare er velkommen til Oslo på sykkel, det er flaut, sier Stenersen.

-  Flertallet av medlemmene i Norges Lastebileier-Forbund eier biler over 12 tonn, og må således ut med den høyeste gebyret i året, nemlig 50.000 kroner. Det som er et paradoks er jo at disse kjører varer, og at regningen ender opp hos forbrukerne. Oslo er fra før av Norges dyreste by å bo i, og med økende eiendomsskatt, flytter endel nå ut av byen, sier Stenersen i meldingen.

Svarfristen for høringen er 6. september.

- Deretter vil den bli behandlet av oss Oslo-politikerne. Vi er alle for et godt miljø, og en ren luft i Oslo, så her må byrådet slutte å gjemme seg bak en symbol-retorikk. De får heller si at sykkelen er det eneste kjøretøyet de vil akseptere i Oslo. Og at pisk er det eneste virkemiddelet, ikke økt satsing på kollektivtrafikken, veivasking eller tilrettelegging i Oslo, sier FrP-toppen.

-  Om MDG kommer inn på Stortinget, så vil hele Norge få denne skatteivrige politikken, så det gjelder å stemme på regjeringspartiene for en sunn og bærekraftig samferdselspolitikk. FrP i regjering har jo redusert engangsavgift for nye biler med i snitt 25.000 kroner, da er det billigere å kjøpe milljøvennlige biler, og en tilnærmet dobling i vedlikehold, gjør at etterslepet reduseres på vei, det er miljøvennlig politikk, sier Stenersen.

Hun mener byrådet må spille på lag med næringen, innbyggerne, og teknologien som har flere gode innspill som man bør lytte til.

- Men MDG ser ut som de ikke er interessert i å spille ball med næringen, eller noen andre, kun seg selv, sier Stenersen.