Reise

Kinesiske turister dropper shopping

Prioriterer heller god mat og opplevelser en handleturer.

Artikkel av: Karen Thue
2. august 2017 - 11:57

Antallet kinesiske turister på besøk i europeiske og asiatiske hovedsteder har nådd nye rekorder, melder Financial Times.

Også Norge er et stadig mer populært reisemål for kineserne. På ett år, fra mars 2016 til mars 2017, har antall turister fra Kina til Norge økt med ca. 65 prosent, viser tall for hotellovernattinger fra Statistisk sentralbyrå, ifølge Aftenposten.

Men kineserne bruker mindre tid og penger på shopping enn før, og mer på sightseeing og mat. Antallet kinesere som anser shopping som deres fremste reiseaktivitet har falt til en tredjedel fra to tredjedeler i 2016, viser en undersøkelse bookingsiden Hotels.com har gjennomført i samarbeid med Ipsos.

Dette er dårlig nytt for retailere over hele verden som er avhengige av handel med kinesiske turister.

- Klisjeen om den kinesiske turisten som bare er ute etter å shoppe er i endring, sier Abhiram Chowdhry, visepresident for Hotels.com til FT.

Den nye trenden henger sammen med at det å reise internasjonalt er blitt mer vanlig. Tidligere var det også kostbart å handle luksusprodukter i Kina, noe som førte til utstrakt shopping-turisme. Nå har imidlertid luksusbutikkene tilpasset prisene sine og det blir foretatt strengere grensesjekker av turister som har med luksusprodukter i bagasjen. Dette har økt salget innenlands.

- Dette bør være en oppvekker. Nå må man være forberedt på at den kinesiske turisten ikke bare er interessert i shopping. De vil ha opplevelser, sier Hunter Williams, partner i Oliver Wyman til FT.