Tech

Tjener han flere mill. i året på søppel-epost?

Hans selskap har spammet det norske markedet i årevis. Hadde han solgt TV-er, hadde han vært stoppet for lengst.

Rune Emanuel Karlsson - Faksimile http://www.k-soft.no/

Rune Emanuel Karlsson - Faksimile http://www.k-soft.no/

Artikkel av: Sverre Rørvik Nilsen
1. april 2009 - 15:48

Markedsføringsloven §2 setter forbud mot markedsføring via e-post, SMS og lignende:

Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

K-Soft Software og gründer Rune Emanuel Karlsson tar tilsynelatende ikke denne loven så tungt, da de regelmessig spammer norske mailbokser med reklame for deres programvare.

- Vi har vært i kontakt med selskapet ved flere anledninger i forbindelse med søppel-epost. Vi kan kun gripe inn i forbindelse med et norske firma, og de aktuelle e-postene blir sendt fra et svensk selskap. Vi har vært i kontakt med Konsumentverket i Sverige, men de har ikke kapasitet til å stoppe dette, til tross for at dette er brudd også på svensk lov, sier Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til HegnarOnline.

K-Soft Software selger regnskapsprodukter. Selskapet har vært ute i strid ved flere anledninger i forbindelse med deres "høyst tvilsomme" arbeidsmetoder. De har blant annet hevdet å ha store kunder som Statoil, NSB, Tine og Nycomed, uten å kunne bevise dette.

- Hadde det vært produktsalg til forbrukere, så hadde vi nok prioritert dette høyere. Det at de selger B2B-programvare, gjør at vi kutter prioriteringer, Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Selskapet omsetter for like over 5 millioner kroner i året.

- K-Soft har aldrig drevet med ulovelig markedsføring. Ja, det har vært påstander om dette, men hver gang det er blitt sjekket opp har det vært falske påstander. Vi følger selvsagt loven. Du sier at du personlig, har egen erfaring at vi driver med ulovelig markedsføring. Det er en grov personlig anklage fra deg som journalist. Ber derfor om at du dokumenterer og beviser at vi har drevet med ulovelig markedsføring. Vi er nemlig helt trygge i at du ikke kommer kunne dokumentere dine påstander, siden vi vet at de er helt feilaktige, sier Rune Emanuel Karlsson i en kommentar.

HegnarOnlines journalist har nå dokumentert sine påstander.