<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
VISER STOR BIL: Marius Hayler, administrerende direktør i Nio Norge. Foto: Håkon Sæbø

Presenterer prisen på den elektriske familiebilen

Nio åpner sitt utsalgssted i Karl Johans gate og avslører samtidig hva deres nye elbil skal koste. – Vi tror Nio ES8 huker av alle boksene for norske brukere, sier direktøren.

Publisert 30. sep. 2021 kl. 14.09
Oppdatert 4. okt. 2021 klokken 09.42
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 861 ord

Et bilfritt sentrum er tydeligvis avlyst. På hjørnet mellom Rosenkrantz gate og Karl Johans gate, midt i hjertet av Oslo og vis-à-vis Grand Cafe, skal Shanghai-baserte Nio selge sine Kina-produserte elbiler. Nå er lokalet Nio House åpnet og prisen på bilen avslørt. 

Fra 609.000 kroner koster den over fem meter lange Nio ES8 med syv seter og 75 kWh batteri. Med 100 kWh batteri, over 530 hestekrefter og en rekkevidde på 50 mil spretter prisen opp i 679.000 kroner, mens toppmodellen, den såkalte Signature Edition, må norske elbilkunder punge ut 759.000 kroner for med syv seter. Droppes det siste setet øker prisen med ytterligere 10.000 kroner.

– Nordmenn elsker store, romslige SUV-er med firehjulstrekk og solid rekkevidde. Vi tror Nio ES8 huker av alle boksene for norske brukere, og vi er glade for at vi kan tilby en konkurransedyktig pris for en såpass stor bil, sier Marius Hayler, administrerende direktør i Nio Norge.

STORT: Nio House i Karl Johans gate er på 2.000 kvadratmeter. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 6)
STORT: Nio House i Karl Johans gate er på 2.000 kvadratmeter. Foto: Håkon Sæbø

Investeringer i hundremillionersklassen

Nio er ikke alene om å tilby elektrisk Kina-luksus i Norge. BYD viste nylig en syvseters konkurrent med navnet BYD Tang, Hongqi tilbyr giganten E-HS9 som ennå ikke er kommet og ikke fullt så luksuriøse Xpeng selger blant annet den rimeligere SUV-en G3. 

OVER 100 mill.: Bransjenettstedet Bilbransje24 anslår at Nio House i Karl Johans gate 33 vil koste over 100 millioner kroner de neste frem årene. Foto: Håkon Sæbø

At Nio satser tungt i Norge, er det samtidig liten tvil om. Nio House er på romslige 2.000 kvadratmeter og skal by på både peiskos, restaurantområde, lekerom for barn og et bibliotek i underetasjen – i tillegg til å vise frem Nios forskjellige bilmodeller.

– Kom til Nio House, ta med barna og få en fin opplevelse, lokker Hayler.

Bransjenettstedet Bilbransje24.no estimerer at drift og leie i Karl Johans gate 33 vil koste NYSE-noterte Nio over 100 millioner kroner de neste fem årene. Med påkostede materialer og kostbare detaljer er det i tillegg tydelig at selve byggingen må ha vært anselig. 

PEISKOS OG BIL: Nio House skal ifølge selskapet vise bilkjøpere og nysgjerrige hva Nio står for. Foto: Håkon Sæbø

Abonnere på batterier

Det er imidlertid ikke bare i Oslos paradegate at Nio bruker godt med penger. Som eneste tilbyder av et system der bilkjøperne kan bytte batteri på bilene fremfor å lade, skal Nio bygge 20 stasjoner for automatisk bytte av bilbatterier innen 2022. Selve byttingen skal etter sigende bare ta noen få minutter. 

– Planen er å etablere Power Swap-stasjoner i mange av Norges største byer og langs de travleste reiserutene. Stasjonene er underlagt myndighetsgodkjenning inkludert plan- og bygningstillatelse fra lokale kommuner, forteller Hayler.

PRIS UTEN BATTERI: Marius Hayler, administrerende direktør i Nio Norge forteller at den nye elbilen kan kjøpes «uten batteri», noe som betyr at du betaler for et abonnement. Foto: Håkon Sæbø

Han hevder at slike batteribytter er en effektiv måte å øke levetiden til batteriene på, og sikre livsløpet til elektriske biler. Nio åpner sågar for at batteriene kan abonneres på, noe som gjør at startprisen senkes til 519.000 kroner med en månedlig avgift på 1.399 kroner for batteriet på 75 kWh. Ønskes det større batteriet på 100 kWh koster det 1.999 kroner i måneden men også et gigantbatteri på hele 150 kWh skal tilbys. Nio kaller tjenesten «Battery as a service» (Baas). 

Hvor mange av de norske kundene vil velge å kjøpe en Nio med »Battery as a service»?

– I starten vil mange gå for Baas fordi de vil ha det innovative. I 2022 kommer det mer tradisjonelle kunder, men mot slutten av neste år, når markedet ser stasjonene rundt om i landet og forstår konseptet, tror jeg at Baas tar over, forklarer Hayler. 

Nio ES8-priser

Versjon

Med BaaS

Måndelig BaaS abonnementsavgift

75kWh

(eks. BaaS)

100kWh

(eks. BaaS)

NIO ES8: 7-seter

519.000

1.399 (75 kWh)

1.999 (100 kWh)

609.000

679.000

NIO ES8: Signature Edition: 7-seter

599.000

1.399 (75 kWh)

1.999 (100 kWh)

689.000

759.000

NIO ES8: 6-seter

529.000

1.399 (75 kWh)

1.999 (100 kWh)

619.000

689.000

NIO ES8 Signature Edition: 6-seter

609.000

1.399 (75 kWh)

1.999 (100 kWh)

699.000

769.000

Nio-direktøren regner med at de kan levere opp mot 300 biler i år, fra selskapets nye lokale på Ensjø som også skal huse en batteribyttestasjon og verksted. 

– Vi i Norge det første markedet i Europa, så jeg slåss ikke om produksjonsplasser til Europa og jeg får det jeg ønsker til neste år, sier Hayler om leveringssituasjonen. 

Hvor mange biler Nio har planlagt å selge i Norge til neste år vil ikke Hayler si, men han forteller at det også kommer en ny modell mot høsten 2022.

– Det blir en heftig sedan, ET7 heter den, men vi har ikke snakket om prising av denne bilen ennå. 

Hayler har tidligere uttalt til Finansavisen at de ikke ønsker å kun være et bilmerke for Oslo-folk. I tillegg til å etablere servicepartnere i Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim planlegger Nio derfor å åpne bilforretninger i de samme byene, men i mindre skala enn butikken i Oslo.