<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HOTELKÆR: The Ritz Paris er nå også blitt haute couture. Foto: The Ritz Paris / Frame

Luksushotell slipper kleskolleksjon

The Ritz Paris har sluppet en kleskolleksjon som overgår de dyreste motemerkene i sin egen hjemby.

Publisert 18. nov. 2021 kl. 18.56
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 521 ord

Hva er mer eksklusivt enn et klesplagg fra et av de kjente motehusene i Paris? 

Et plagg som signaliserer at du er i det gode selskap av gjester som sirkulerer på The Ritz Paris.

The Ritz er kjent som det mest luksuriøse hotellet i Paris – kanskje også i verden. Helt siden starten av 1900-tallet har det ærverdige bygget ved Place Vendôme huset kongelige, statsoverhoder og kunstnere. Forfattere som Fitzgerald, Proust – ikke mist Hemingway har gjort stedet til en del av verdenshistorien. Proust skrev visstnok På sporet av den tapte tid fra hotellets bakhage. 

Hemingway var fast inventar i hotellbaren - som nå bare heter «Bar Hemmingway». I flere år har connaisseurer og kulturspirer svippet innom den lille baren for å ta del i verdens kulturarv. Kanskje også nippe litt signaturdrinken The Serendipity som har blitt oppkalt «smaken av Paris». På veien inn til vannhullet har de måttet vandre gjennom en lang gang med montér av designerplagg fra Prada, Tod`s og Chanel som kan kjøpes på hotellets egen boutique. På mange måter har The Ritz Paris allerede vært en del av moteindustristrien. Hvorfor ikke bare selge sin egen kolleksjon av luksuriøse designerplagg?

HOTELBEKLEDNING: Klær fra hotellet Ritz Paris. <strong>Foto: The Ritz Paris / Frame</strong> (1 / 6)
HOTELBEKLEDNING: Klær fra hotellet Ritz Paris. Foto: The Ritz Paris / Frame

22 plagg

«Et hjem for oss, et hjem for deg». Det var tanken da hotellarving- og sosietet Camilla Fayed kom på ideen sammen med den svenske motemogulen Eirik Torstensson. Ifølge en artikkel i Wall Street Journal hadde gjester stjålet inventar som håndkleder, kaffekopper og askebeger fra hotellet i flere tiår. En kaffekopp med «The Ritz Paris» logoen påskrevet hadde tydeligvis en verdi. Den signaliserer at man har nok penger til å bruke 14.000 kroner på et hotellopphold, men også at man har nok kulturell kapital til å forstå verdien av å snorke i samme seng som Oscar Wilde, Charlie Chaplin, President Mitterand, Prince Charles eller Coco Chanel.

Kolleksjonen består av 22 plagg. Plaggene er laget av eksklusive materialer i samarbeid med luksusmerket Frame som ble startet av Torsteinsson i 2010. Det er dog lite som hinter til hotellets lange historie eller kulturelle betydning. En kasjmirgenser med logoen på brystet, en collegejakke til 15.000 kr eller enkle koseplagg som sokker, joggebukser, håndklær og capser med The Ritz Paris sin logo godt synlig. Det kan minne litt om merch. Forskjellen er at det signaliserer man er en del av et eksklusivt selskap. Kanskje et slags ferieminne som strekker seg lenger enn et bilde på Instagram - en opplevelse man kan forevige på kroppen.

Som Hemingway en gang skrev til forfatter-kollegaen A.E. Hotchner:

«Når jeg drømmer om livet etter døden foregår handlingene alltid på The Ritz Paris».