<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Pumper ut utbytte i brennhett marked

Höegh Autoliners seiler på et stadig sterkere bilskipsmarked, og øker nok en gang både inntekter og resultat. Rederiet lar det også dryppe på aksjonærene.

Publisert 27. okt. 2022 kl. 08.43
Oppdatert 27. okt. 2022 klokken 13.12
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 315 ord
LAR DET DRYPPE: Styret i bilskipsrederiet Höegh Autoliners har besluttet å utbetale vel 205 millioner kroner i utbytte for tredje kvartal. Foto: Iván Kverme

 

– Dette var nok et veldig sterkt kvartal for Höegh Autoliners, som leverte gode resultater og er godt posisjonert i sektoren, sier adm. direktør Andreas Enger.

Fraktinntektene i tredje kvartal endte på 329,3 millioner dollar, opp fra 318,5 millioner dollar i andre kvartal i år.

Det ga et resultat etter skatt på 91,9 millioner dollar, opp fra 53,2 millioner dollar i andre kvartal og kraftig opp fra minus 9,1 millioner dollar i samme periode i fjor.

Salget av de to skipene «Höegh Maputo» og «Höegh Singapore» i løpet av kvartalet ga en gevinst på 21 millioner dollar.

Måker ut utbytte

Det fremgår videre at styret i rederiet har besluttet å utbetale et utbytte på 20 millioner dollar, tilsvarende vel 205 millioner kroner. Det utgjør 0,105 dollar pr. aksje – eller 1,082 kroner pr. aksje.

Dette er en økning fra utbyttebetalingen på 15 millioner dollar i forbindelse med andrekvartalsrapporten i august.

Höegh Autoliners

(Mill. USD) 3. kv./22 3. kv./21
Driftsinntekter 329,3 229,3
Driftsresultat 100,7 12,4
Resultat før skatt 96,4 −11,8
Resultat etter skatt 91,9 −9,1

Höegh Autoliners har et mål om utbyttebetalinger på 30-50 prosent av resultatet etter skatt, justert for ekstraordinære poster – hvert kvartal. Utbyttet for tredje kvartal utgjør rundt 30 prosent av dette.

Under presentasjonen sa Enger at sentimentet i markedet bedret seg fra andre til tredje kvartal og er på sitt sterkeste nivå så langt i år.

– Alle ser usikkerheten i markedet, men det er bredt forventet i bransjen at kombinasjonen av kapasitetssituasjonen og lave bilsalgsvolumer og -produksjon under pandemien bidrar til en sterk markedssituasjon, sier han.

Ser økte resultater

I rapporten skriver rederiet at økende fraktrater i tospann med lavere bunkerskostnader er ventet å gi en bedring i driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) sammenlignet med tredje kvartal.

EBITDA for tredje kvartal endte på 114,0 millioner dollar – opp fra 44,6 millioner dollar i samme periode året før.

«En global situasjon med høy inflasjon og frykt for resesjon har så langt ikke påvirket de økonomiske resultatene til virksomheten vår, men dette er noe vi overvåker nøye», heter det i rapporten.