<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Teslas anseelse i fritt fall

Flere undersøkelser viser at Teslas popularitet faller fort, men det kan se ut som at det er en politisk sammenheng.

Publisert 12. des. 2022 kl. 13.11
Oppdatert 12. des. 2022 klokken 13.11
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 342 ord
KOSTBART OPPKJØP: Etter at Elon Musks oppkjøp av Twitter i slutten av oktober har populariteten til Tesla falt som en sten blant Demokratene i USA. Foto: Bloomberg

Stadig færre synes at Tesla gjør en god jobb, viser en ny undersøkelse fra YouGov. 

På akkurat samme måte som politikere blir målt på om folk synes de gjør en god jobb, blir også varemerker det. Siden 2016 har YouGov gjennomført spørreundersøkelser for å finne ut hva forbrukernes oppfatning av Tesla er, og lenge har flertallet av svarene mer positive. 

Mørk høst for Tesla

I begynnelsen av november endret derimot ting seg brått. Etter å ha startet året med 5,9 prosent i pluss på den positive siden, før elbilprodusenten klatret opp til 6,7 prosent i mai, falt Tesla ned til minus 1,4 prosent i november. 

Det skal visstnok være et politisk skille i tallene, ved at selverklærte liberale nå ser på Tesla mer negativt enn konservative, selv om konservative i utgangspunktet også er negativ til bilprodusenten. 

Det store skillet her er så klart Teslas konsernsjef Elon Musks oppkjøp av Twitter i oktober, og Musks oppførsel i etterkant som har skremt både brukere og annonsører på den sosiale medie-plattformen. 

I tillegg har Tesla også vært under etterforskning etter en rekke ulykker med Teslaer hvor førerassistenprogramvaren kan ha vært involvert. 

– Partimerke 

Men det er ikke bare YouGov-undersøkelsen som er dårlig nytt for Tesla. En annen undersøkelsen, utført av Morning Consult, kommer også frem til at de negative oppfatningene av Tesla øker. 

Ved starten av året svarte 43 prosent av amerikanerne at de hadde et positivt syn på Tesla, mens 15 prosent sa de hadde et negativt syn. 27. november svarte 38 prosent at de hadde et positivt syn på elbilprodusenten, mens 22 prosent sa de hadde en negativ oppfatning. 

Også i Morning Consult-undersøkelsen var det tydelige politiske skillelinjer. Blant selverklærte demokrater var 24,8 prosent positive til Tesla i oktober, mens i slutten av november det samme tallet på bare 10,4 prosent. 

Blant de selverklærte republikanerne økte oppslutningen rundt Tesla fra 20 prosent i oktober til 26,5 prosent ved utgangen av november. 

– Det virker som Tesla er på vei til å bli et partimerke, sier Morning Consults Jordan Marlatt til Wall Street Journal.

Tesla har falt 55 prosent på børsen hittil i år.