<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tørrlastrederi varsler giganttap

Jinhui i Hongkong styrer mot et tap på nær en halv milliard kroner i fjerde kvartal. Samtidig advarer rederiet aksjonærene mot handel i aksjen.

Publisert 23. feb. 2023 kl. 07.24
Oppdatert 23. feb. 2023 klokken 14.17
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 323 ord
KJØPTE AV BELSHIPS: Bulkcarrieren «Belfri» ble solgt fra Belships til Jinhui Shipping and Transportation sommeren 2021. Foto: Wikimedia Commons

 

Jinhui Shipping and Transporation i Hongkong har flere ganger overrasket aksjemarkedet med svake resultater og høye utbetalinger til ledelsen. Nå har selskapet gått på en ny smell.

Torsdag morgen ble det kjent at rederiet ligger an til å måtte bokføre et tap på 46–47 millioner dollar, nær en halv milliard kroner, i den siste tremånedersperioden i fjor.

Hovedårsaken oppgis å være nedskrivninger av flåteverdiene på 49 millioner dollar og det som beskrives som «utfordrende» markedsforhold i tørrlastfarten. 

Spotinntjeningen for supramax-carriere ligger ifølge Clarksons Securities nå på 8.000 dollar dagen, mot et gjennomsnitt på 20.300 dollar pr. skip pr. dag det seneste året.

Tapet i fjerde kvartal vil også sende årsregnskapet i minus med et sted mellom 6 og 7 millioner dollar, ifølge børsmeldingen.

Kurskrakk

Resultatvarselet gjør at Junhui-aksjen stuper 21,1 prosent i handelen torsdag ettermiddag, etter å ha vært ned så mye som 27,0 prosent. Rederiet prises nå til 803 millioner kroner.

Det seneste året er aksjen ned 41,2 prosent.

Til sammenligning er tørrlastrederiet Golden Ocean opp 18,9 prosent mens 2020 Bulkers det seneste året har gitt en totalavkastning på minus 3,6 prosent.

Samtidig kommer rederiet med følgende advarsel i meldingen:

«Aksjonærer og mulige investorer bes å vise forsiktighet når man handler aksjer i selskapet», heter det i meldingen.

Har kjøpt mange skip

I løpet av 2021 og i fjor har Jinhui kjøpt 11 skip, en samlet investering på 185 millioner dollar.

Dagens flåte teller ifølge den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue 24 bulkcarriere i supramax- og ultramax-klassene.

Markedsverdien av denne flåten beregnes til 349 millioner dollar, 90 millioner dollar mindre enn i fjor sommer.

Jinhui har opparbeidet seg betydelige tradisjoner på å tape penger på aktiviteter som ikke direkte kan knyttes opp til kjernevirksomheten bulkshipping.

For noen år tilbake gikk selskapet på store smeller i derivatmarkedet og andre kvartal i fjor ble det bokført betydelige tap på selskapets investeringer i aksjer og eiendom. 

I tredje kvartal i fjor satt Jinhui igjen med et resultat på bunnlinjen på svært beskjedne 0,3 millioner dollar etter at rederiet omsatte for 39,6 millioner dollar.