<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tørrlastratene fortsetter den voldsomme oppgangen

Publisert 7. mars 2023 kl. 15.09
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 154 ord
Tørrlastskip - capesize dvs. et stort tørrlastskip. Foto: Bergesen

Tirsdag stiger tørrlastindeksen Baltic Dry 3,18 prosent til 1.298 poeng, ifølge The Baltic Exchange.

Indeksen viser inntjeningsnivået for frakt av tørrlast som kull, korn og jernmalm. Midten av februar markerte det laveste nivået siden begynnelsen av juni 2020 på 530 poeng. Siden den gang har pilene pekt oppover.

  • Capesize-ratene stiger voldsomme 10,7 prosent til 12.201 dollar.
  • Panamax-ratene faller 0,2 prosent til 12.883 dollar
  • Supramax-ratene faller 1,6 prosent til 12.775 dollar

På Oslo Børs stiger Golden Ocean 0,2 prosent, 2020 Bulkers er opp 0,9 prosent, Belships stiger 1,3 prosent mens Jinhui Shipping faller 3,8 prosent.

Ser et skifte

Tørrlastmarkedet fikk en svak begynnelse på året, men økt aktivitet har siden midten av februar gitt bedre rater. Capesize-ratene har firedoblet seg på under én måned.

– Det har vært et reelt skifte i sentimentet de seneste ukene, hovedsakelig drevet av økt eksport av jernmalm fra Brasil, hvor værforholdene har bedret seg, sa Golden Ocean-sjef Ulrik U. Andersen til Finansavisen tidligere i dag.