Fastlåst konflikt i Norwegian - Børs og finans - Hegnar.no

Fastlåst konflikt i Norwegian

Konflikten i Norwegian er langt fra over. Tirsdag ettermiddag ble det brudd i forhandlingene mellom pilotene og ledelsen.
    Se aksjeticker:
  • NAS

Det opplyser Halvor Vatnar, leder i Norwegian pilotforening (NPF), til NTB.

- Hva som har skjedd i forhandlingene, vil jeg ikke gå inn på i detalj, men vi ble ikke enige. Hovedkravet i forhandlingene har vært at Norwegian skal basere sin ansettelsespolitikk på faste ansettelser og anstendige vilkår i forhold til det enkelte land produksjonen har sin tilhørighet til. Kravet dreier seg ikke om å eksportere norsk kostnadsnivå til utenlandske baser, men å sikre trygge og forutsigbare ansettelsesforhold i bransjen, sier Vatnar.

Ifølge Norwegians informasjonssjef Åsa Larsson vil saken gå til riksmekleren dersom partene ikke kommer til enighet, men ifølge Vatnar har de ikke kommet til dette steget ennå..

- Foreløpig er det bare brudd i forhandlingene. Neste steg vil bli å vurdere plassoppsigelse, som er neste steg videre mot megling hos riksmeglingsmannen, sier han.

Bakgrunnen for konflikten er at arbeidsgiversiden og YS-foreningen Parat Luftfart er prinsipielt uenig om hva som kan være med i den reviderte overenskomsten mellom NHO Luftfart og Parat Luftfart.

NHO fastholder det prinsipp at den største norske arbeidsgiverforeningen bare kan forhandle avtaler for bedrifter med base i Norge mens Parat har ønsket å utvide avtalen til også på gjelde virksomhet utenfor Norge.

- Flere vikarer

Pilotene i Norwegian mener konflikten har oppstått fordi Norwegian har økt bruken av vikarer.

- Norwegian har tidligere basert sin vekst og suksess på gode ansettelsesvilkår og behandling av ansatte. Denne linjen har Norwegian gjennom det siste året gradvis forlatt og dekker nå sitt behov for arbeidskraft gjennom innleie fra selskaper med vesentlig dårligere vilkår, sier Vatnar.

Han beskriver arbeidsforholdene for pilotene slik:

- Vi kan pålegges å jobbe 60 timer i uka og må ofte spise når vi er i lufta. Overtid forventes, og vi kan arbeide opptil 15 timer per dag. Ledelsen følger ikke avtalen. Dersom de følger avtalen, kan vi inngå den igjen.

Uten avtalen, kan ikke ledelsen pålegge pilotene overtid, noe som har ført til at mange flyginger er blitt avlyst den siste tiden. (©NTB)

Laster inn søk
fallback
Annonser fra Google