<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Smitteboom i Kina

Om lag 80 prosent av den kinesiske befolkningen skal være smittet av coronaviruset. Det slår beina under muligheten for en innhenting av økonomien de neste to-tre månedene.

Publisert 21. jan. 2023 kl. 16.06
Oppdatert 21. jan. 2023 klokken 16.37
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 385 ord
MANGE SMITTET: Her ser man passasjerer i ankomsthallen på"t lufthavnen Pudong i Shanghai i Kina. Gjenåpningen av Kinas grenser markerte slutten på landets knallharde «zero Covid», en strategi som isolerte verdens nest største økonomi i tre år. Men gjenåpningen har ført til en smitteboom uten like. Foto: Bloomberg

Det er en fremtredende forsker tilknyttet de kinesiske myndighetene som lørdag opplyser på den kinesiske chatteappen Weibo at 80 prosent av befolkningen er blitt smittet av coronaviruset, skriver amerikanske CNBC.

Mange millioner av kinesere er på reisefot i forkant av det kinesiske nyttåret, som begynner søndag 22. januar. Smitteboomen gjør at muligheten for at en stor innhenting av økonomien de neste to-tre månedene i beste fall er en fjern drøm, ifølge nettavisen.

Sjefepidemiolog ved det kinesiske smittevernbyrået, Wu Zunyou, mener imidlertid at en andre bølge med smitte er lite trolig på kort sikt.

Nærmere 60.000 mennesker har dødd i kinesiske sykehus som følge av covid, ifølge data fra myndighetene pr. 12. januar. Noen eksperter mener imidlertid at tallene kraftig undervurderer realiteten, ettersom det ikke tar hensyn til folk som dør i eget hjem og fordi mange leger har uttalt at de frarådes å sitere Covid som en dødsårsak.

Svært viktig land

En innhenting av verdens nest største økonomi kan ikke undervurderes. Spesielt for shippingmarkedene er Kina soleklart det viktigste enkeltmarkedet.

Tørrlast er den sektoren som er mest avhengig av Kina, og landet utgjør alene om lag 50 prosent av den globale tonnmiletterspørselen. Tonnmil er et nøkkelbegrep for aktiviteten i shipping, og viser hvor mye som fraktes over en viss distanse.

Kina står også for omtrent 32 prosent av tonnmiletterspørselen i LNG-fraktmarkedet, etterfulgt av råoljefrakt med 30 prosent og LPG-frakt med 24 prosent. 

BEUNDRER SKIP: Analytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou Securities dekker shippingsektoren tett. Foto: Ivan Kverme

Shippinganalytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou Securities har tidligere tatt til orde for at man bør kjøpe tørrlastaksjer som et spill på en ventet gjenåpning av Kina.

«Kina alene kan dra tørrlastmarkedet til tross for en resesjon i resten av verden, og det er ganske unikt. På godt og vondt er det spill på Kina», sa han til Finansavisen i desember.

Kombinerer man dette med lavt prisede tørrlastaksjer, sterke balanser og en ventet lav flåtevekst, ligger mye til rette for at aksjene kan hente seg inn igjen i 2023, ifølge ham.