<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Opptur for oljeaksjer og Tesla

Russland og Saudi-Arabias grep medførte at oljeaksjer gjorde det bra mandag. For Tesla ga produksjonstallene for andre kvartal full uttelling.

Publisert 3. juli 2023 kl. 17.02
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 295 ord
BLANT MANDAGENS BØRSVINNERE: Knallsterke tall fra Tesla løftet aksjekursen med 7 prosent. Foto: Bloomberg

Oljeprisen var mandag helt oppe i 76,60 dollar fatet, etter at Saudi-Arabia og Russland besluttet å forlenge sine seneste produksjonskutt med minst en måned, det vil si ut august. I alt er det snakk om 1,5 millioner fat per dag. Grepet bidro til å løfte europeiske oljeaksjer som Shell, BP, TotalEnergies og ENI med 1-2 prosent.

For Tesla bidro rekordhøy produksjon i andre kvartal til at kursen ved firetiden var opp med godt over 7 prosent. Selskapet laget 479.700 elbiler i perioden, mot ventet 456.617. Teslas leveranser på 466.140 kjøretøy oversteg konsensusestimatet med rundt 18.000. Enkelte er imidlertid bekymret over at forskjellen mellom det samlede antallet produserte og solgte biler øker, noe som tyder på lageroppbygging og risiko for at prisene ytterligere må senkes.

I Europa sank AstraZenecas aksjekurs med nesten 8 prosent, som følge av skuffende resultater fra utprøvingen av et medikament mot lungekreft. Legemiddelets effekt er visst nok positiv, men ikke i så stor grad som mange hadde håpet.

For øvrig er andre kvartal nå over, og om et par uker begynner en ny resultatsesong. I snitt ventes S&P 500-selskapenes inntjening i å ha falt med 6,8 prosent fra sammer periode i fjor. Svekkelsen blir i så fall en langt verre enn i første kvartal, da den var 2 prosent.

Også «guidingen» blir avgjørende for børsutviklingen. Av industriselskapene som hittil har presentert prognoser for det inneværende regnskapsåret har 65 prosent vært positive og 35 prosent negative. For sektoren «consumer discretionary», det vil si mindre nødvendige varer som moteklær og dyre armbåndsur, var den positive andelen bare 48 prosent. Slike selskaper rammes vanligvis ekstra hardt, når husholdningenes kjøpekraft reduseres. Hittil i år har de imidlertid klart seg langt bedre enn de fleste hadde sett for seg, med en avkastning på 34 prosent for «consumer discretionary»-aksjene i S&P 500-indeksen.