<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sævik blar opp med lån

Finanskostnader beslaglegger over 70 prosent av driftsinntektene i Havila Kystruten. Sævik-familien refinansierer et av de dyre lånene.

Publisert 28. feb. 2024 kl. 22.42
Oppdatert 29. feb. 2024 klokken 10.16
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 602 ord
REFINANSIERER: Havila Kystrutens storeier Per Sævik (t.h.) stiller opp og refinansierer det første av to dyre euro-lån som forfaller og lover også å bidra med 200 millioner kroner i likviditetslån via familiens hovedselskap Havila Holding. Her er Sævik sammen med Havila Kysturuten-sjefen Bent Martini på Tersan-verftet i Tyrkia, der de fire skipene er bygd. Foto: Havila Kystruten

 

På børsen raste aksjen rett ned i tidlig handel torsdag etter at fjerdekvartals- og fjorårsregnskapet ble sendt til børsen rett før klokken 22.30 onsdag kveld.

På det laveste var aksjen ned 17,9 prosent til 70 øre, men hentet seg litt inn igjen utover formiddagen.

Store og kostbare lån sendte Per Sævik-familiens flaggskip Havila Kystruten på minussiden med vel 900 millioner kroner i fjor. Finanskostnadene belaster regnskapet med 546 millioner kroner, hvorav 35 millioner kroner var urealiserte valutatap.

I tremånedersperioden oktober-desember, den første der selskapet hadde alle sine fire skip i ordinær trafikk i ruten Bergen-Kirkenes-Bergen, utgjorde finanskostnadene 195 millioner kroner, eller 78 prosent av driftsinntektene.

Resultatet og balansen påvirkes betydelig av valutakursendringer, spesielt kroner mot euro, da skipsfinansieringen er i euro.

Sævik blar opp

Et låneforfall på 50 millioner euro i oktober i år er sikret refinansiering ved opptak av et tilsvarende lån fra Sæviks toppselskap Havila Holding. 

I tillegg har rederiet fått en trekkfasilitet på 200 millioner kroner som ifølge kvartalsrapporten «gir selskapet finansiell fleksibilitet for å håndtere likviditetsmessige sesongsvingninger». Også her er det Havila Holding som er långiver. 

Ifølge en investorpresentasjon på forsommeren i fjor regner selskapet med å kunne nå en årsomsetning på mellom 1.500 og 1.800 millioner kroner med alle fire skipene i drift. Det skal kunne gi en EBITDA-margin på 35–45 prosent, det vil si mellom 525 og 810 millioner kroner.

Regnskapet viste et EBITDA-resultat på minus 179,5 millioner kroner for 2023 etter driftsinntekter på 764 millioner kroner.

Drukner i renter

I fjor sommer sikret rederiet seg lånefinansiering for 305 millioner euro; 3,5 milliarder kroner, men må etter Finansavisens beregninger betale opptil 18,9 prosent rente på deler av dette lånet.

Lånet kom på plass etter at Havila Kystruten hadde slitt lenge med å komme seg ut av leasingavtalen med det statseide russiske leasingselskapet GTLK, som omfattes av sanksjonene iverksatt mot Russland etter invsjonen i Ukraina. 

Obligasjonslånet som det amerikanske investeringsselskapet HPS Investment Partners står bak er splittet i to, en del på 255 millioner euro og en på 50 millioner euro.

Den minste delen forfaller til kurs 107 etter 15 måneder og er altså nå refinansiert av hovedaksjonæren. Den største delen løper i tre år og skal da innløses til 106 prosent av pålydende. Her blir renten 15,3 prosent.

Dette betyr årlige rentekostnadene på 48,5 millioner euro, hvorav 10,7 millioner euro er såkalte PIK-renter som ikke må gjøres opp før ved innfrielse av lånet.

Håper på 80 pst. belegg

I fjerde kvartal var det gjennomsnittlige belegget ombord på skipene på 60 prosent og lugarraten kom opp i 3.100 kroner, noe lavere enn tredje kvartal på grunn av mindre etterspørsel i høst- og vintermånedene.'

Men optimismen er stor, fremgår det av styrets kvartalsrapport. På bakgrunn av det som beskrives som en god trend i bestillingstall ventes et gjennomsnittlig belegg på i underkant av 80 prosent for 2024.

Det vises til at 65 prosent av kapasiteten nå er solgt for første kvartal og over 55 prosent for 2024 totalt.

– Interessen for Havila Kystruten øker stadig i både inn- og utland, og selskapet får positive tilbakemeldinger om produkt og konsept, heter det.

Havila Kystruten hadde ved årsskiftet totalt 481 fast ansatte, hvorav 438 sjøansatte og 43 i administrasjonen.

På børsen har Havila Kystruten-aksjen det siste året falt 92,7 prosent til 0,73 kroner, noe som priser selskapet til 621 millioner kroner.

HAVILA KYSTRUTEN

(Mill. kr.) 4.kv./23 4.kv./22 2023 2022
Driftsinntekter 249,4 84,5 764,2 332,1
Driftsresultat −87,2 −137,9 −317 −305,6
Resultat før skatt −282,4 −237,3 −863,2 −674,9
Resultat −321 −237,3 −901,7 −674,9