<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

LEGO trosser markedet - økte omsetningen i første halvår

Leketøysprodusenten LEGO slår konkurrentene i bransjen med inntektsvekst i vanskelige markedsforhold.

Publisert 30. aug. 2023 kl. 15.23
Oppdatert 30. aug. 2023 klokken 15.25
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 242 ord
STERK: LEGO slo konkurrentene i leketøysbransjen i salg i løpet av første halvår.   Foto: Dreamstime

Den danske leketøysprodusenten LEGO endte første halvår med en økning i inntektene på 1 prosent til 27,4 milliarder danske kroner. Forbrukersalget økte med 3 prosent i løpet av første halvår av året.

Det skjer samtidig som leketøybransjen sliter med salgene som følge av inflasjonen, skriver CNBC. For eksempel har Mattel, Hasbro, Funko og Jakks Pacific meldt om tosifret nedgang i inntekter og salg i løpet av årets første halvår.

Leketøyselskapene gjorde det spesielt bra under coronapandemien, da barn måtte holde seg innendørs og kjede seg. I etterkant av pandemien skal LEGO ha fortsatt veksten ved lansering av nye produkter til både barn og voksne, samtidig som de tok til seg stadig større markedsandeler. Det har gitt en solid vekst også etter pandemien, sammenliknet med andre leketøysprodusenter.

Resultatfall

Resulatet på bunnlinjen ble imidlertid svakere enn fjoråret, som følge av makroøkonomiske press, høyere kostnader for materialer, dyrere frakt og høye energipriser.

Nettofortjenesten for første halvår nådde 5,1 milliarder danske kroner, ned 17 prosent fra samme periode i 2022.

Lego har kompensert for noen av de høyere fraktkostnadene ved å plassere produksjonsanlegg nær viktige markeder. For eksempel kommer Lego-produktene til USA fra en fabrikk i Mexico. Denne forsyningskjeden vil forkortes de neste to årene når selskapet åpner en ny fabrikk i Virginia.

Fremover planlegger LEGO å utivde produktporteføljen sin til rundt 750 produkter i år, der 48 prosent vil være nye produkter for både unge og voksne.

Så langt i 2023 har selskapet åpnet 89 butikker globalt, hvorav 54 av dem er i Kina.