Derfor er gründere blakke

Ti grunner til hvorfor gründere ikke tjener penger. Coach Gry Sinding gir råd her.

- «Tabbe-Gry» har selv gjort disse erfaringene før hun oppdaget nøkkelen for å lykkes i sin egen business, sier Gry Sinding med et smil til HegnarKvinner.

Hun er gründeren bak det nettbaserte kurset «Skap Din Drømmejobb". I tillegg har hun laget tre gratiskurs for å helpe gründere å tjene penger.

- Dette er veldig populære kurs. Kursene går gjennom essensen for at gründere skal lykkes; nemlig å lære seg strategien, fokuset og verktøyene som gjør at man elsker jobben sin, får flere kunder og mer frihet, forteller Sinding.

Les også: - Holy smoke, jeg er heldig

For de som vil gå videre tilbyr Sinding et seks ukers langt webbasert treningsprogram hvor gründere effektivt lærer seg å tiltrekke seg kunder ved hjelp av strategisk markedsføring på internett.

- Jeg har selv gått den harde veien fra en trist, vanskelig og blakk hverdag, til nå å få lov til å hjelpe mange inspirerende gründere, sier Sinding.

Samtidig har hun skapt seg den friheten og suksessen hun selv drømte om.

Hvordan knekke koden?

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at kun fire av ti nystartede selskaper overlever de tre første årene.

Sinding skjønte at hun måtte lære av de beste, og investerte derfor i ett år med kursing hos flere av de virkelig store guruene innen internettmarkedsføring i USA.

- Nå som jeg vet hvor bra denne strategien og verktøyene virker, så brenner jeg for å lære norske gründere hvordan man skaper sin egen suksess på nettet.

- Målet er å hjelpe andre gründere til å realisere drømmen om sin egen drømmejobb, fortsetter hun.

Ti utfordringer for gründere

Sinding har listet opp ti utfordringer som gjør nye gründere blakke:

1. Tilbyr alt du har å by på - kan og vil så mye

Problemet: Mangler du fokus, blir du ineffektiv. Snakker du til mange, så treffer du ingen. kunder vil ha den beste, men ingen er god på alt.

Løsning for økt lønnsomhet: Fokuser på èn ting og bli best på en smal nisje. Snakk til drømmekunden på hans eller hennes «språk».

2. Tilfredsstiller alle kunder på det aller meste

Problemet: Selger varer og tjenester du ikke tjener penger på. Tar kunden til hans eller hennes mål, men tar deg bort fra ditt eget.

Løsning: Fokuser på primærområdet ditt. Om du ikke er god på et produkt og ikke tjener penger på det, så send heller kunden til konkurrenten.

3. Konkurrerer på pris eller går ned i pris

Problemet: Du får kunder du ikke vil ha, og du mister selvrespekt og tro på deg selv.

Løsning: Levèr kvalitet framfor kvantitet. Tiltrekk deg de riktige kundene, lær deg markedsføring og hvordan du blir best i din nisje.

4. Du har et fantastisk produkt/tjeneste du selger

Problemet: Ingen vil bli «solgt til», kunden bryr seg ikke om produktet som du gjør.

Løsning: Tilby konkrete resultater. Alle elsker en god deal. La kunden komme til deg.

5. Markedsfører seg med titler/utdanning eller fantastiske ting produktet kan gjøre

Problemet: Kunden bryr seg ikke så mye om deg og dine titler. Vi kjøper av mennesker vi liker og stoler på.

Løsning: By på deg selv og din unike historie for å bygge tillitt og troverdighet. Vi er alle egosentriske mennesker i større eller mindre grad, så snakk om din drømmekundes utfordring.

6. Går 110 prosent inn i din nye gründertilværelse

Problemet: Arbeidsnarkomaner går til slutt tomme for energi. De slutter å elske jobben sin, og får utfordringer på andre områder i livet.

Løsning: Ta vare på deg selv og helsen din - invester i fritid og venner som gir deg et rikere liv. Dette vil bidra til at du blir mer energisk, lykkelig, og sprer ekte glede - som igjen tiltrekker seg kunder.

7. Venter på at ting blir perfekt

Problemet: 80 prosent av tiden går med til å gjøre 20 prosent av jobben. De siste perfekte 20 prosentene genererer sjeldent penger. Det skaper lav energi, dårlig arbeidsmoral og ineffektivitet.

Løsning: Test deg frem. Finn èn genial løsning hver dag blant mange feiler/tabber/fiaskoer. Gå raskt for 3-4-5 versjon.

8. Utdanner deg til ekspert i ditt område

Problemet: Du «Glemmer» å utdanne deg innen det som er viktigst for en gründer - kunde, markedsføring og salg. Mange steriliserer også produktet - og er for opptatt av å være profesjonelle.

Løsning: Ta utdannelse innen det som tar deg til målene dine. Lær deg markedsføring, og hvordan du skal møte kundene dine.

Ligg et hestehode foran de andre - og bruk tiden til å snakke til dine kunder, ikke dine kollegaer.

9. Har ikke rutiner som støtter deg som gründer

Problemet: Du blir stående på stedet hvil når nedturene kommer, og gjør det samme som ikke fungerer om og om igjen. Noen kjører seg også for hardt, med tanke på at en 'må jobbe hardt for å lykkes'.

Løsning: Finn ledestjerner - mennesker som inspirerer. Mål resultatene dine, slik at du kan justere forretninger løpende.

Sørg samtidig for å ha fysiske omgivelser som gjør at du blomstrer. Ta vare på deg selv!

10. For selvstendig - søker ikke hjelp

Problemet: Ingen blir suksessfull alene. I et enkeltmannsforetak gjør en ofte mange oppgaver en ikke trives med. Du kan fort bli ensom og gå tom for nye impulser. Da går energien tapt.

Løsning: Bruk ledestjerner som inspirerer. Ha fokus på det du er god på - be om hjelp - og hjelp andre. Ha gode rutiner klare.

Noe du ikke får til?

Sinding vil gjerne vite hvilke tabber du gjør i dag, som koster deg kunder, penger, og lykke.

Del erfaringer, se treningsvideo og les mer om de tre gratiskursene her.

LIK HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK HER!

Laster inn søk
Annonser fra Google