Kledelig inntjening i spanske Zara

Det spanske kleskonsernet Inditex solgte klær, tekstil og mote for 13,8 milliarder euro i fjor.

Et av verdens største kleskonsern, Inditex, økte omsetningen med 10 prosent i regnskapsåret som ble avsluttet 31. januar 2012, skriver Finansavisen. Totalt solgte konsernet klær for 13,8 milliarder euro, en vekst på 10 prosent fra året før. I lokal valuta økte salget med 11 prosent.

Selv om konsernet har kraftig vekst på topplinjen, følger lønnsomheten med. Før skatt satt konsernet igjen med 1,93 milliarder euro, noe som gir en resultatmargin på nesten 14 prosent, skriver avisen.

Resultatet er 12 prosent bedre enn året før.

Spanske Inditex står blant annet bak kleskjeder som Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear, Berschka og Oysho. Totalt inngår over 100 selskaper i konsernet.

Veksten skyldes i all hovedsak en kraftig butikkvekst. I løpet av året har konsernet åpnet 483 nye butikker og økt butikkarealet med 9,7 prosent. Den første Zara-butikken ble åpnet i La Coruna i Spania i 1975. I dag råder konsernet over 5.527 butikker i 82 land.

«Veksten i butikkareal vil ligge i området 8 til 10 prosent i de neste tre årene,» opplyser konsernsjef Pablo Isla, ifølge Bloomberg.



Laster inn søk


Annonser fra Google