<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 21. sep. 2021 kl. 21.01
Oppdatert 22. sep. 2021 klokken 14.03
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 388 ord
Finansavisens forside fire seneste dager. foto: kaare martin granerud

Herlig – vi øker

Den positive opplagsutviklingen for norske aviser fortsetter, og veksten er, ifølge tall fra Mediebedriftene, 0,5 prosent fra andre halvår 2020 til første halvår 2021. Det er vi selvfølgelig glade for, på vegne av alle kollegaer og konkurrenter, men det mest gledelig for oss i Finansavisen er at Finansavisen er den avisen som øker opplaget mest, bortsett fra VG+.

Vi har bare VG foran oss, og VG er et fantastisk eventyr i massemarkedet, mens Finansavisen øker nest mest av alle aviser. Den 2. plassen er vi stolte av. Finansavisen er, tross alt, et nisjeprodukt.

Noen få tusen av våre lesere kjøper bare papiravisen, mens de fleste har både papiravisen og nettavisen Finansavisen.no, og digitalt kommer vi sterkt.

Vi tør også si at vi får godt betalt for den avisen vi selger (slik det skal være, når kvalitet koster).

Aldri har opplaget vært større og aldri har inntektene vært større

En opplagsøkning på 3.437 høres kanskje ikke så mye ut, men det er det største opplaget vi noen gang har hatt.

Aldri har opplaget vært større og aldri har inntektene vært større.

På toppen av det hele er Finansavisens annonseinntekter, på papir og digitalt, i dag høyere enn på samme tid i fjor.

De fleste aviser øker bare digitalt, mens vi altså øker på begge deler (komplett-pakken).

Vi blir spurt hvorfor det er slik interesse for Finansavisen, og svaret er selvfølgelig norsk økonomi, husholdningenes sterke posisjon og den voldsomme økningen i antall mennesker som kjøper og selger aksjer.

Vi forsøker å gi svar på vanskelige makrospørsmål og vi gir våre lesere daglige råd om enkeltaksjer. Vi lytter og vi skriver. Om hele næringslivet, og lørdagsavisen har ekstra mye stoff om livsstil, entreprenører, vin og kommentarer fra ekspertene.

I Finansavisen har vi det gøy, og finans og økonomi er den beste underholdningen vi kan tenke oss. Derfor også Motor hver lørdag og Premium hver 14. dag. Ren underholdning.

Vi har konkurrenter, mange vil vi si, men vi øker mest.

Media er også en viktig del av norsk næringsliv, og vi vil gjerne være på topp der.

Gjennomsnittlig opplag var i første halvår rekordhøyt med 27.604 solgte aviser, for å være eksakt.

Et interessant fenomen er at Klassekampen er landets tredje mest leste (altså ikke opplag) avis. Med bare Aftenposten og VG foran seg.

Vi er imponert av Klassekampen, og kanskje er det slik at avisleserne vil ha aviser som er profilerte, uavhengige og avslørende, og med meninger.