<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HÅRETE MÅL: Marius Owesen satser på en omsetning på nærmere en kvart milliard kroner innen to år. Foto: Hilde Oreld

Ny aktør skal gi Finn.no konkurranse på boligannonsering

– Nå er markedet modent for å prøve noe nytt, sier Bolink-gründer Marius Owesen. Han tar opp kampen om boligannonsering på Finn.no.

Publisert 2. des. 2022 kl. 21.55
Oppdatert 9. des. 2022 klokken 09.38
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 965 ord

Bolink AS

Navn: Marius Owesen (33).

Forretningsidé: En ny annonseportal for bolig laget av eiendomsmeglere for eiendomsmeglere.

Ambisjon: Omsette for mellom 200 og 250 millioner kroner innen to år.

Finansiering: Egenkapital, ingen gjeld. Skal hente penger.

Eiere: Gründeren (85%) og Ymir Labs (15%).

Han er født og oppvokst i Steinkjer, flyttet til Oslo for å ta eiendomsmeglerstudiet og ble med på et håndballag for å utvide bekjentskapskretsen.

– Jeg kjente ingen, men hadde lest at en del tidligere elitespillere kastet litt ball for Stabekk, så jeg begynte der, sier Marius Owesen.

En av dem han ble kjent med på trening var kjendismegler og daglig leder Fredrik Dyve i Privatmegleren Dyve & Partnere.

– Han fortalte meg at jeg bare skulle si fra hvis jeg trengte en jobb, sier Owesen, som tok Dyve på ordet og begynte som visningsassistent. Der ble han i tre år. Etter dette hoppet han videre, og ble med på oppstarten av meglerfirmaet Eklund Oslo New York i 2014.

– Det selskapet forsvant. Hva skjedde?

– De ble ledet fra Sverige og brukte mye penger. For mye penger. Da de endelig fikk konsesjon, var det knapt ikke mer penger å drive for. Jeg følte at alt skurret litt, så jeg kom meg ut ganske kjapt.

– Hva gjorde du da?

– Jeg gikk tilbake til Privatmegleren. I 2016 kom jeg, sammen med to andre, inn på tanken om å digitalisere salg av eiendom. Vi startet selskapet Bolink som da var en selg selv-løsning. Vi så at det var mulig å automatisere mange av de daglige arbeidsoppgavene til en eiendomsmegler, og laget en heldigital tjeneste hvor privatpersoner kunne bestille det de trengte og organisere hele boligsalget uten hjelp av eiendomsmegler.

Formålet er å ta opp kampen mot Finn og deres tilnærmede monopolsituasjon når det gjelder annonsering av norske boliger

Ble kjøpt opp av Gjensidige

De holdt på et halvt år på kveldstid, og ble med i akseleratorprogrammet The Factory Gründer Academy. Der fikk de tilgang på gode mentorer og et viktig nettverk. Allerede året etter var det flere beilere som banket på døren. En av dem var Gjensidige, som ønsket å kjøpe hele selskapet.

– Rett etter lansering, og med to kunder i porteføljen, kjøpte Gjensidige ASA oss. En del av avtalen var at vi skulle bli med videre i Gjensidige, og jeg satt til utgangen av 2019. Siden da har jeg drevet med investeringer og flippet noen leiligheter i Oslo og Bærum. Jeg har også blitt tobarnsfar, sier han og avslører at han er i gang med sitt neste gründerprosjekt med det samme navnet; Bolink.

– Formålet er å ta opp kampen mot Finn og deres tilnærmede monopolsituasjon når det gjelder annonsering av norske boliger. Vi skal tilby en rimeligere tjeneste, som er mer brukervennlig og samtidig mer transparent enn Finn sin. Da Finn tidligere i år valgte å utnytte sin maktposisjon og øke prisene for boligannonsering, startet jeg utviklingen av den nye Bolink-plattformen sammen med Ymir Labs. I tillegg til å stå for prosjekteringen og utviklingen av tjenesten, har de også en eierandel på 15 prosent.

SYNS FINN HAR GÅTT FOR LANGT: – Da Finn.no tidligere i år valgte å utnytte sin maktposisjon og øke prisene for boligannonsering, startet jeg utviklingen av den nye Bolink-plattformen sammen med Ymir Labs, sier Marius Owesen. Foto: Hilde Oreld

– Hva skal skille denne fra løsningen til Finn.no?

– Produktet er laget for de som kjøper og selger bolig, men det er eiendomsmeglerbransjen som er kunden. Helt siden 2010 har meglere ønsket seg en konkurrent til Finn, og nå er markedet modent. Finn er bygget på gammel og tungrodd teknologi. Vi vil gjøre det enklere å koble på tredjeparter. Det vi gjør nå er å utvikle et fundament som skal testes før det videreutvikles i tråd med hva meglere, selgere og kjøpere ønsker seg.

– Som for eksempel?

– Å gjøre tilstandsrapporten mer forståelig. Vi vil visualisere hva som faktisk står der, både av positive og negative anmerkninger og knytte disse opp mot de rommene eller delene av boligen det gjelder. I tillegg skal vi samle data om alle boliger som er solgt, og la brukerne filtrere på for eksempel antall soverom, utsikt og hvor mange bud det er vanlig å få på en slik bolig. Da får megler bedre data, de får en pekepinn på når markedet kjølner eller koker. Alle skal sitte med de samme forutsetningene når det skal kjøpes og selges. I dag er det magefølelsen som får bestemme.

Forutsetter et samlet meglerkorps

Owesen legger ikke skjul på at det er én stor hindring som gjenstår på gründerveien videre: Han er avhengig av å samle eiendomsmeglerbransjen for å utvikle denne tjenesten videre.

– Det er hele nøkkelen, og det er en fordel at jeg kommer fra bransjen selv. Boligannonsering må profesjonaliseres og videreutvikles. Hos Bolink skal det ikke være mulig for privatpersoner å legge ut en annonse med egne bilder. Og det er mange småting vi kan gjøre bedre, som for eksempel om det er en nyoppusset bolig eller en med feil og mangler. Filtrene på lagret søk må være gode nok, og helt ned på gatenivå. Det er mange passive kjøpere som blir veldig på når den rette boligen dukker opp, sier Owesen.

– Hvilke ambisjoner har du for Bolink?

– Det blir lagt ut rundt 100.000 boligannonser i året. Vi skal ikke selge oss inn til hvert enkelt meglerkontor her i landet, men heller gå i dialog med kjedene. Vi tror flokkeffekten vil gjøre at de fleste kommer etter når de første er om bord, og at omsetningen kan skyte fart. Markedet er modent for å prøve noe nytt, og jeg regner med en omsetning på mellom 200 og 250 millioner kroner bare i annonsesalg innen to år. På sikt vil vi også utvikle tilleggstjenester som markedsføring i sosiale medier og verktøy som skal være til hjelp før og under annonseringen, sier Owesen.