<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Funksjonaliteten er viktigere enn Twitter-logoen

Twitters hamskifte vil ikke ha betydning for brukerne. X-logoen løser ikke eventuelle underliggende problemer med brukervennlighet eller funksjonalitet, mener NHH-professor Tor W. Andreassen.

Publisert 26. juli 2023 kl. 15.50
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 396 ord
FLYR SIN VEI: Utenfor Twitters hovedkontor i San Francisco er man allerede i ferd med å bytte ut den kjente fuglelogoen på utsiden av bygget med en X. FOTO: BLOOMBERG

En logo- og navneendring til «X» vil sannsynligvis ikke ha en nevneverdig innvirkning på brukerengasjementet og veksten til «det som tidligere het Twitter».

Selskapet må fokusere på å takle kjerneutfordringene og forbedre brukeropplevelsen for å beholde og tiltrekke seg flere brukere, heller enn å stole utelukkende på en ny merkeidentitet.

Hovedårsaken til at en logoendring for Twitter sannsynligvis ikke vil påvirke brukerne betydelig, er at det ikke direkte tar tak i kjerneutfordringene som har ført til redusert brukerengasjement og nedgang i antallet brukere.

Selskapets problemer stammer fra faktorer som nedgang i annonseinntekter, negativ kontantstrøm og økt konkurranse fra andre plattformer som Metas Threads. Å kun endre logoen uten å adressere disse grunnleggende utfordringene, vil trolig ikke forbedre brukerengasjementet.

Den blå fuglen-logoen har vært et ikonisk og gjenkjennelig symbol knyttet til Twitter i lang tid. Brukerne har utviklet en sterk tilknytning til denne logoen, og å endre den til et stilisert «X» kan føre til forvirring og distanse.

Tapet av en så etablert visuell identitet kan gjøre det vanskeligere for plattformen å opprettholde merkekjennskap og lojalitet blant sine eksisterende brukere.

IKKE IMPONERT: Professor Tor W. Andreassen ved NHH. Foto: Ivan Kverme

Brukere er mer opptatt av funksjonaliteten og tilbudene som plattformen gir, heller enn selve logoen.

Uansett om logoen er en blå fugl eller en «X», er det som virkelig betyr noe for brukerne den totale brukeropplevelsen, innholdskvalitet og plattformens pålitelighet. Å kun endre logoen vil ikke løse eventuelle underliggende problemer med brukervennlighet eller funksjonalitet som kan drive brukerne bort.

Mens Elon Musks visjon om å gjøre Twitter til en «alt-i-ett-app» under navnet «X» er ambisiøs, avhenger suksessen av en så omfattende transformasjon av hvor godt plattformen imøtekommer brukernes behov og preferanser.

Endringen av navnet alene garanterer ikke suksess, og brukerne vil trolig vurdere plattformen ut fra faktiske tilbud og ikke bare rebrandingen.

I sammenfatning er det lite sannsynlig at kun en logoendring vil ha en betydelig innvirkning på Twitters brukerengasjement og vekst.

Selskapet må fokusere på å løse kjerneutfordringene og forbedre brukeropplevelsen for å beholde og tiltrekke seg flere brukere, heller enn å stole utelukkende på et hamskifte.

Tor W. Andreassen

Professor ved Norges Handelshøyskole