<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
STILIG: BYD Dolphin gjør seg godt på bilder, med en front som er mye mindre anonym enn mange av konkurrentene.  Foto: BYD

Ladeeffekten skuffer – prisen kan glede

BYD selger allerede Tang her i landet, og nå følger småbilen Dolphin etter. Ladeeffekten er lav, men det kan også prisen bli.

Publisert 16. juli 2023 kl. 20.11
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 365 ord

BYD Dolphin er nyeste tilskudd fra den kinesiske bilprodusenten, som allerede selger Tang, Han og Atto 3 her i landet. Den nye Dolphin-modellen har mest til felles med sistnevnte, og bruker samme type «Blade» batteri på 60 kWh. 

Det skal gi en rekkevidde på 427 km WLTP, og kunne lades fra 30-80 prosent på rundt 30 minutter. Ladeeffekten oppgis til 88 kW, eller 11 kW på den innebygde. Effekten i elmotoren er på 150 kW som tilsvarer 204 hk, og det ska gi BYD Dolphin en toppfart på 160 km/t og akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,0 sekunder.

DELFIN: Designen på BYD Dolphin skal være inspirert av delfiner, men det ligner mye mer på nok en kinesisk elbil. Foto: BYD

Delfin?

Bilen er noe mindre enn Atto 3, og kan sammenlignes med ID.3 i størrelse. Designen skal være inspirert av delfiner, men det får bli opptil hver enkelt å avgjøre. Når det er sagt, ser den ganske bra ut på pressebildene, og har heldigvis unngått den svært så anonyme fronten flere andre byr på.

SNURRER: Skjermen på dashbordet i BYD Dolphin kan snurres fra liggende til stående og motsatt med en knapp på rattet. Foto: BYD

Prisen i Norge er ikke klar, men basert på pressemeldingen med priser i Euro går det an å tippe et sted mellom 300.000 og 350.000 kroner. Interiøret ser bra ut, uten å ha sittet inni den, og den sentrale skjermen på dashbordet kan snurres fra vertikal til horisontal med en knapp på rattet. Kjøreinntrykk og opplevd komfort må vente til den kommer til Norge, en gang etter sommeren.