Nissan GT-R 2012: 0-100 på 2,8 s, 530 hk, 0-føre og piggdekk! - Motor - Hegnar.no

Nissan GT-R 2012: 0-100 på 2,8 s, 530 hk, 0-føre og piggdekk!

Vår debut i supersportsbilen Nissan GT-R gikk bedre enn fryktet.

Da muligheten for å kjøre den sjeldne supersportsbilen Nissan GT-R dukket opp, var vi ikke vanskelige å be.

Nå foretrekker vi riktignok å kjøre de sprekeste bilene på tørre sommerveier, men vi ble forsikret om at bilen fungerer utmerket også på vinterføre, da den både har firehjulstrekk og er utstyrt med rikholdige mengder pigger i dekkene.

1,9 millioner på glattisen
Vi fikk bilen under verst tenkelige forhold. Snødrev, slaps og 0-føre er ikke morsomt uansett hvilken bil du kjører. Rundt hele Oslo blokkerte utenlandske vogntog trafikken, og der trafikken gikk var toppfarten rundt 20 km/t.

Vi satt med nøkkelen til en Nissan GT-R til nærmere to millioner kroner i lomma, en bil som vi ikke kommer til å eie selv (før vi vinner i Lotto). Ikke rart at vi var litt spente.

Rett før vi skulle møte vår testkollega, tikket i tillegg følgende sms inn:

Det er nesten på grensen til at det ikke er vits m bilkjøring i dag. Trafikken er helt loco og været gjør at man må kjøre i 20 km i timen. Hva tenker du?

Ok, vi gir bilen en sjanse. Det er ikke hver dag selv blaserte biljournalister får legge hendene på rattet på en bil som gjør unna sprinten 0-100 km/t på smått fantastiske 2,8 sekunder.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GT-R - en bybil
Vi snirkler oss ut fra hotellgarasjen og ut i kveldskaoset i Oslo. Det første som slår oss er at bilen er svært lettkjørt. Farten er vel knapt nok 20 km/t, men det kreves ingen heksekunster å holde styr på de 530 ville gampene.

Her er det bare å ta det kuli og følge trafikken. Fra overfylte trikke- og busstopp merker vi de lange blikkene fra en del av de mannlige kollektivreisende. Det brummer under panseret.

Med køer alle veier ut av Oslo får vi virkelig testet GT-R i byen. Og den overbeviser. Til tross for prestasjoner på nivå med (og bedre enn) de sprekeste Lamborghini-ene, fungerer det.

Bakkeklaring på 11 cm gjør også at vi i hovedsak slipper å fungere som snøplog. Den er litt tyngre på rattet enn en vanlig bil, men det skulle bare mangle.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Med parkeringssensorer og ryggekamera manøvrerer du bilen lett, selv om den er stor og bred.

Og familiebil
GT-R er utstyrt med fire seter. De to bakerste setene egner seg selvfølgelig ikke for voksne, men det er fullt mulig å ta med barn på moro-tur. Og du får med mer enn visakort og tannbørste. Bagasjerommet er på 315 liter, som er MYE i denne klassen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Du er heldig, du!
Overalt skaper bilen oppmerksomhet. Den spesielle folieringen - kamodekoren - får ta sin del av æren for det. Dersom vi hadde kjørt Lamborghini ville nok ikke oppmerksomheten vært mindre, men flere ganger ble vi regelrett forfulgt.

Guttegjengen i en Honda Jazz (må ha lånt den av moren) så ut til å være svært begeistret for GT-R-en.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Du er heldig, du, var budskapet fra en ung NSB-ansatt i nærheten av Oslo City. Han mente riktignok at ingenting kunne slå en gammel Skyline.

Helt rått
I løpet av kvelden løser trafikken og vi ser muligheten for å teste ut noe av det bilen er god for. I noen tørre, lange tunneler gjør vi noen korte akselerasjonsforsøk.

Først nedbremsing til et godt stykke under fartsgrensen, så gass, ikke helt i bunn, men nok til at vi kjenner et voldsomt skyv. Akselerasjonen er helt rå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Banker Lamborghini og Ferrari
Som nevnt gjør GT-R, takket være launch-kontrollen, unna 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Det er nesten Bugatti Veyron-tall (2,5 sekunder).

En Mercedes SLS AMG blir med sine 3,5 sekunder parkert. Den sprekeste av dagens Ferrari-er (458 Italia) bruker 3,4 sekunder. Den eneste Lamborghini-en i dette selskapet er nykommeren Aventador med 2,9 sekunder.

Og med en slik sinnsyk aksellerasjon må også bremsene stå i stil. GT-R er en av de få bilene som klarer 0-100-0 på under 5 sekunder.

Du kan få keramiske bremser som ekstrautstyr, men det koster deg et sekssifret beløp. Svensk pris er 130.000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Som et TV-spill
Nissan GT-R er et teknologisk vidunder. Slektskapet mellom GT-R og TV-spill (Grand Tourismo) er tydelig.

Og for å få fullt utbytte av bilen må du ta "GT-R grunnfag". Her er det så mange innstillingsmuligheter at du vil bruke lang tid på å lage den optimale bilen for deg.

Displayer og diagrammer kan skreddersys dine ønsker. Og det er ikke den info bilen ikke kan gi deg!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Virker speedometeret?
Ferdinand Motor har hentet 2012-utgaven av Nissan GT-R i USA. Dermed få du speedometer i miles og et navigasjonsanlegg som ikke fungerer.

- Virker speedometeret? spør sidemannen i det vi beveger oss i retning ring 3.

- Er jammen ikke helt sikker.

I byen merker du knapt at speedometernålen rører seg. Den står impotent rett ned. Visningen stopper på 220, miles altså, det vil si 340 km/t. Vi har sett den i 290 km/t - med skiboks.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Blir henvist til Sverige
Du får ikke fabrikknye GT-R i Norge. Norske kunder blir henvist til Hedins bil i Göteborg, som selger bilen for 915.000 svenske kroner, det vil si 796.000 norske. Her hjemme bikker prisen to millioner.

Salgsleder Sebastian Jönsson hos Hedin Bil opplyser til HegnarOnline at det finnes ca seks nordmenn som eier GT-R og får service hos dem.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Alt i ett-bil
Ferdinand Motor skal etter hvert selge sitt eksemplar. Daglig leder Gunnar Birkenfeldt regner med at de vil få 1,9 millioner kroner for sin bil, noe han mener ikke er en upris i forhold til konkurrerende supersportsbiler, som gjerne koster rundt 2,5 millioner kroner.

Han tror kjøperen vil være en mann i 30-40 årsalderen, gjerne en som er opptatt av Nissan fra før og ser på prestasjonene.

- GT-R er en "alt i ett"-bil med firehjulstrekk, plass og råskap. Med fire seter kan det også være en familiebil, sier Birkenfeldt til HegnarOnline.

- Jeg har fått kjøre bilen både i Texas, da vi hentet den i USA, og på is her hjemme. Jeg har kjørt en del GT-R tidligere og blir like overasket hver gang. Det er en fantastisk bil, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Helse, bil og førerkort i behold
Dette var uansett ikke kvelden for å teste grenser. Vi sier oss fornøyd med seansen og leverer, noe motvillig, tilbake nøkkelen til rettmessige eier.

Vi innfridde vårt tredelte ønske for kvelden: Hel bil, hel sjåfør og intakt førerkort

Og dro hjem med t-banen med et smil om munnen.

(Faktaramme under videoen)

Se Top Gears Jeremy Clarkson kjøre Nissan GT-R på Fuji-banen (obs: 2012-utgaven er enda råere):



Nissan GT-R 2012
Motor V6 med dobbel turbo
Slagvolum 3899
Effekt 530 hk*
Dreiemoment 632 Nm/3200-5800
Toppfart 315
0-100 km/t 2,8 s
Girkasse 6 tr dobbeltclutch aut.
Drivhjul 4x4
Vekt 1740
CO2 (g/km) 275
Snittforbruk 1,18 liter per mil
Pris testbil ca 1.900.000
* USA-utgave 530 hk, i Europa 550 hk


Laster inn søk
Annonser fra Google