<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
MIL ETTER MIL: De nye batteriene har blitt betydelig bedre enn i starten av elbil-revolusjonen, og nå rekker det faktisk rundt 400 kilometer på vanlig norsk vei. Foto: Ragnvald Johansen

Fordi det er fett

Audi Q4 e-tron byr på den samme drivlinjen som både Volkswagen og Skoda. Spørsmålet blir om det har noen hensikt å betale mer for denne.

Publisert 4. juli 2021 kl. 08.57
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1116 ord

Dette er tredje gang denne bilen er på test. Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 deler på det elektriske skateboardet kalt MEB-plattformen, som befinner seg under den tydelig Audi-pregede metalldressen til Q4 50 e-tron. Er det egentlig noen forskjell på de tre bilene? Kanskje det er like greit å bare sammenligne priser, batteri og rekkevidde, og så gå for den billigste?

Livet med laderne

Folkegruppen laderne representerer en ny kontaktflate for de som venter i spenning, og første strømstans gir indikasjoner på at flere faktorer spiller inn. Morten Dye Iversen har plugget inn en Peugeot e208 for å samle flest mulig Watt på vei til Stavanger. Han fatter straks interesse for den mørkegrå Audi-en og slår av en prat mens rekkevidden øker.

– Er den der helt ny?, spør Iversen.

– Ja, det er nye Audi Q4 e-tron, hva synes du?

– Lekkert. Hvis jeg skulle handlet i dag, hadde jeg gått for den, sier Iversen.

– Hva er det som frister mest?

– Den ser skikkelig kul ut, bedre enn den der, sier Iversen og peker bort på en av de originale Audi e-tron SUV-ene.

Etter en inspeksjon av interiøret konkluderer han med at Audi står høyt på ønskelisten ved neste bytte, på tross av at han regner med å måtte betale betraktelig mer enn han gjorde for Peugeot-en. Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq nevnes, men ser ikke ut til å fatte like stor interesse.

Teniske data

Bil og modellnavn Audi Q4 50 e-tron Edition One Business Plus
Motor 2 elmotor
HK/kW/Nm 299/220/460
Rekkevidde 452 km WLTP
Batteri 76,6 kWh (82 brutto)
Innebygget lader 11 kW
Maks ladespenning 125 kW
Drivhjul Firehjulstrekk
0-100 km/t 6,2 sek
Toppfart 180 km/t
Vekt 2.135 kg
L/B/H 4.588/1.865/1.632
CO2-utslipp 0 g/km
Bagasjerom i liter 520 / 1.490 L
TRENDY: Designen er trendy, med gullfelger som flere andre merker også har begynt å ta i bruk. Foto: Ragnvald Johansen

Normal fot

Inspirert av Iversens langtur til Stavanger, legges turen til hytta i skogen. Der er det langt til både folk og ladestasjoner, og poenget er nettopp å bruke bilen uten å tenke på batteriet. Selv om E18 har blitt tilbakelagt i venstre fil og den har klatret ganske mange høydemeter, viser bilen at 68 prosent gjenstår der grusveien tar slutt. 

Testbilen har det største batteriet på 82 kWh brutto, 76,6 kWh netto. Lading kan foregå enten med veggboks og 11 kW effekt, eller på hurtiglader med maksimalt 125 kW. Denne modellen er utstyrt med «overboost», noe som maksimalt gir 220 kW (299 hk) motoreffekt i en kort periode. 0-100 km/t skal være avklart på 6,2 sekunder, og toppfarten ligger på 180 km/t. Kombinert rekkevidde er oppgitt til 452 km, og erfaringene i testperioden tilsier at omtrent 400 km faktisk er reelt med normal journalist-fot. 

Måten å tømme batteriet på er full akselerasjon, men det gjelder alle elbiler. Audi Q4 50 e-tron har «quattro» skrevet tvers over hekken, og trekker på alle hjulene. Det ble ikke noe offroad-kjøring, men den er stø på foten i bratt terreng.

GODT GREP: Rattet er flatt både oppe og nede, og det er overraskende hvor godt det er å holde i på landeveien. Foto: Ragnvald Johansen

Stresstest

Dagen etter lastes Audi-en opp med to voksne og to barn, før kursen legges inn mot Oslo og besøk på Teknisk Museum. De to i baksetet utforsker muligheten for å justere temperatur, skru på lyset i taket ved berøring, hvorvidt de elektriske vindusheisene tåler stresstesting og hva det egentlig går an å putte ned i flaskeholderne i dørene. 

Tilbakemeldingene fra bakre rad er svært så positive, med kun en merknad for at det ikke er «gammel» USB-kontakt av den firkantede sorten. Samtlige steder det går an å plugge inn telefoner og nettbrett er av typen USB-C, som er den tynne lille med buede kanter. For de som kan oppleve digital abstinens av svart skjerm anbefales innkjøp av korrekt ladekabel.

Svever i luften

I likhet med de andre Volkswagen-produktene nevnt lengre opp i artikkelen har også denne såkalt «Augmented Reality», eller utvidet virkelighet. Det høres kanskje ut som et begrep fra de litt rufsete områdene av hovedstaden, men refererer til neste generasjon Head-up-display. 

I tillegg til vanlig informasjon på frontruten om hastighet og fartsgrense, projiserer bilen animert grafikk på en slik måte at det tilsynelatende svever i luften foran bilen. Det blir hovedsakelig brukt av navigasjonssystemet, som tegner elegante piler rundt rundkjøringer og markerer hvilket felt du burde plassere bilen i for å treffe korrekt avkjøring. 

Det ser kult ut, og høres kult ut når du dropper det inn i samtalen, men hvorvidt det strengt tatt er nødvendig å utstyre bilen med får bli opp til hver enkelt å vurdere. For de som har handlet Audi tidligere, kommer det neppe som noen overraskelse at å krysse av for kule dingser øker basisprisen fra 647.410 kroner, til 699.210 kroner på denne bilen. 

Laveste startpris er 399.900 kroner for modellen Audi e-tron 35, med minste batteri og laveste effekt.

QUATTRO: Testbilen var utstyrt med quattro firehjulstrekk. Noen tur i offroadløypa ble det ikke, men den er trygg på foten i busk og kratt. Foto: Ragnvald Johansen

Priser

Priser:
Rimligste modell 399.900 kroner
Denne modellen 647.410 kroner
Testbilen 699.210 kroner
ELEKTRISK SPLITT: Audi Q4 e-tron deler parkeringsplassen med en Volkswagen ID.4 på Grünerløkka i Oslo. Begge bygger på samme plattform, men Audi-en trekker det lengste strået på design. Foto: Ragnvald Johansen


Kaffetur blant urbanister

På Grünerløkka i Oslo glir Audi Q4 50 e-tron rett inn blant yogautøvere i parken og kostbar kaffe i krus. En og annen kaster et flyktig blikk bak mørke solbriller, men jevnt over seiler den bare stille og mykt gjennom mengden av urbanister på el-sparkesykkel. Lyddemping i kupeen, fjæring og sittekomfort er som forventet av en Audi, med andre ord meget bra. 

Men selv etter flere dager med hyttetur, familietur, og kaffetur på løkka henger det opprinnelige spørsmålet igjen. Hvorfor skal en kjøpe den dyreste utgaven av den samme bilen? Ved enden av Sofienbergparken åpenbarer det seg et sjeldent fenomen i hovedstaden – en ledig parkeringsplass. 

Etter å ha lagt til ved en av byens grønne lunger blir det utskiftning på parkeringsplassen ved siden av, der søskenbarnet Volkswagen ID.4 triller inn. Anledningen må selvsagt foreviges, og akkurat i det bildene skal tas stanser en av de innfødte opp, letter på solbrillene, og peker på Audi-en. «Fett» konstaterer han, før ferden fortsetter. Og det er vel i grunn en konklusjon så god som noen.