Toppen av trekløveret
Volkswagen-konsernet triller frem den ene elbilen etter den andre, basert på MEB-plattformen. Siste nytt er Audi Q4 e-tron.
Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq har allerede fått sjansen til å vise hvor forskjellig det går an å bygge to biler på den samme plattformen. Nå er det Audis tur, og de lanserer like godt både Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron på en gang. Som en indikasjon på ytelser, rekkevidde og ikke minst pris, deler de dem inn i modellbetegnelsene 35, 40 og 50 e-tron, der sistnevnte også får med seg quattro på navnskiltet. Og for å ta prisen med en gang, rimeligste versjon skal ligge på 399.900 kroner levert Oslo, mens Q4 e-tron 50 quattro Advanced er priset til 484.500 kroner.
Teknisk: Audi Q4 50 Sportback e-tron quattro
- Motor: 2 elmotorer, foran og bak
- Effekt: 220 kW (299hk) / 460 Nm
- 0-100 km/t: 6,2 sek
- Toppfart: 180 km/t
- Batteri: 77/82 kWh (netto/brutto)
- Ladeeffekt: 11 / 125 kW (AC/DC)
- Rekkevidde: 499 km WLTP
- Bagasjerom: 520/515 – 1.490/1.460 liter (mindre plass i Sportback)
- Tilhenger: 1.000 kg / 1.200 kg (50 quattro)
Motbakker og bagasje
Siden bilen bygger på nevnte MEB-plattform er det ingen sjokkerende nyheter på batterifronten. Q4 35 e-tron har ifølge Audi det minste batteriet på 55 kWh brutto, 52 kWh netto, og en rekkevidde på 341 km målt etter WLTP. Q4 40 e-tron og den tøffeste Q4 50 e-tron quattro får begge det store batteriet på 82 kWh brutto, 77 kWh netto, men her skiller det litt på rekkevidden.
Siden Q4 50 e-tron har quattro firehjulstrekk, bikker den akkurat ikke 50 mil men ender på 499 km målt etter WLTP. Går du derimot for bakhjulsdrift i Q4 40 e-tron skal det holde helt til 520 km WLTP. I praksis vil det dog være en rekke andre elementer som spiller inn, i form av temperatur, kjørestil, motbakker og bagasje, men det gir allikevel en viss indikasjon på hva som kan forventes.
Gardering
Forskjellene i spesifikasjoner gir også utslag når det kommer til lading. Det minste batteriet skal kunne ta 7,2 kW ladeeffekt via vanlig kontakt, og opp til 100 kW på hurtiglader. Det største batteriet skal kunne benytte 11 kW ladeeffekt fra kontakten, 125 kW på hurtiglader. Ifølge produsenten skal det medføre at det går an å øke rekkevidden på 130 km i løpet av ti minutter, men merk at de garderer seg ved å føye til at det er under ideelle forhold.
Fullt lass
Etter at folk har fått greie på hvor langt den nye elbilen kan gå, er de ofte fokusert på hvor mye de kan hekte bakpå tilhengerfestet. Som en del av lanseringen stilte sjefen for produktmarkedsføring i Audi Dr. Christiane Zorn opp og svarte på noen spørsmål om den nye bilen de har laget. Hun kunne opplyse at modellene med bakhjulstrekk skal greie 1.000 kg på kula, mens quattro øker til 1.200 kg.
På oppfølgingsspørsmål om hvor mye rekkevidden minker ved fullt lass på hengeren, blir det litt diskusjon blant de lærde, men svaret lyder på omtrent 30 prosent reduksjon. Det tas selvsagt forbehold om alt fra vær og føre til månefasen med tanke på hvor nøyaktig det anslaget er, men det er allikevel verdt å merke seg at å trekke henger bruker vesentlig mer strøm. Dersom du greier deg må fylle bagasjerommet, skal det være plass til 520 liter, eller 1.490 liter med baksetene flate. I Sportback utgaven synker det litt til 515 og 1.460 liter.
Krakk
Audi Q4 50 Sportback e-tron quattro vinner premien for lengste navn, og er den modellen som frister mest. De andre modellene fra Volkswagen og Skoda har hatt greie nok ytelser, men med denne toppmodellen i Q4 serien viser Audi at det går an å skru opp spenningen. Maksimal ytelse oppgis til 220 kW, eller 299 av gamle dagers hestekrefter. Sammen med et dreiemoment på 460 Nm skal det avklare sprinten i løpet av 6,2 sekunder. Toppfarten oppgis til 180 km/t, men i den hastigheten vil nok tilgjengelig rekkevidde minne om hovedindeksen under et børskrakk.
Lekre materialer
Setene er noe av det viktigste i en bil, og representerer den største kontaktflaten mellom menneske og maskin. Audi opplyser at de har brukt 26 resirkulerte brusflasker i produksjon av setene, og at i S-line utgaven er de trukket opp med en stor andel resirkulert polyester. Totalt skal 27 av delene i Q4 e-tron være produsert av gjenbrukte materialer. For øvrig ser interiøret ut til å følge kjent oppskrift fra denne produsenten, med store digitale flater og lekre materialer en får lyst til å sette fingermerker på.
Piler i veien
På lik linje med de andre MEB-baserte bilene kan selvsagt også Audi bli utstyrt med såkalt Augmented Reality, for de som ikke frykter tilvalgslistens påvirkning på sluttfakturaen. Kort fortalt projiseres grafikk inn i synsfeltet til sjåføren, på en slik måte at det ser ut som det svever omtrent ti meter foran bilen. Dette benyttes hovedsakelig til navigasjon, og gir animerte piler i veibanen som viser hvor du burde svinge av for å komme frem. Kult, absolutt – nødvendig, ikke egentlig.
Noe som kanskje frister vel så mye er lydanlegg fra Sonos. De som har forsøkt å se film med en lydplanke fra denne produsenten, pluss et par små bokser bak sofaen, vil nok kanskje nikke og smile gjenkjennende. Det skal bli spennende å prøve systemene når alt en gang åpner opp igjen. Audi melder at de åpner for bestillinger den 22. april, og forventer å få de første bilene til Norge i juni.
Audi Q4 e-tron konkurrenter |
Bil | kW / Nm | Batteri | Rekkevidde | Maks ladeeffekt | Pris |
Audi Q4 50 e-tron | 220 / 460 | 77 kWh | 499 km | 125 kW | 484.500 kroner |
Volkswagen ID.4 | 150 / 310 | 77 kWh | 487 km | 125 kW | 497.400 kroner |
Ford Mustang Mach-e | 210 / 415 | 98,8 kWh | 600 km | 150 kW | 422.000 kroner |
Volvo XC40 Recharge | 300 / 660 | 78 kWh | 400 km | 150 kW | 508.800 kroner |
Polestar 2 | 300 / 660 | 78 kWh | 470 km | 150 kW | 469.000 kroner |
Peugeot e-2008 | 100 / 260 | 50 kWh | 310 km | 100 kW | 307.900 kroner |
Honda e Advance | 154 / 315 | 35,5 kWh | 222 km | 100 kW | 294.900 kroner |
Mazda MX-30 | 104 / N/A | 35,5 kWh | 200 km | 50 kW | 249.900 kroner |