Audi A4 enda likere A6 - Tester - Hegnar.no

Audi A4 enda likere A6

Audi har pyntet på A4. Vi har kjørt bilen med bensinmotor på 170 hk.

"Never change a winning team", synes å være leveregelen hos Audi og VW. Nå har kjempesuksessen Audi A4 fått en facelift. Man skal være kjenner for å se forskjellen på ny og gammel modell, i alle fall sett fra siden. Forfra er det tydeligere. Karakteristiske nye lykter a la A6 viser tydelig at her kommer det en med ny bil.

Generelt er likheten med A6 så stor at vi av og til selv er i tvil om hvilken bil vi ser på veien.

HegnarOnline BIL er på Facebook. Følg oss her

A4 er en av landets mest populære firmabiler. Det forstår vi godt. Audi har alltid laget kjøremaskiner som appellerer til mange. I så måte passer A4 fint inn i porteføljen. Vi ble imidlertid litt overrasket over A4 første dag vi kjørte den. Det skal vi komme tilbake.

Bilen vi fikk låne denne gangen var Avant-utgave med en 1,8 liters 170 hesters bensinmotor og en seks trinns manuell kasse. I praksis erstatter motoren 160- (1,8 liter) og 180 hk-utgaven (2,0 liter) fra forrige runde. Vi innrømmer det gjerne, vi har en liten forkjærlighet for VAG-konsernets bensinmotorer, fra 1,2 literen på 105 hk vi finner i flere av de mindre bilene til 1,8-literen i testbilen.

Vi tror stadig flere vil velge disse motorene, spesielt i de større byene hvor myndighetene lett kan innføre kjøreforbud for dieselbiler på de mest forurensede vinterdagene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

A4s bensinmotorer er kjappe på labben og kan jobbe over et mye større register enn en tilsvarende dieselmotor. Dessuten er ikke forbruk/utslipp avskrekkende.

På langtur målte vi et forbruk på 0,63 liter på mila. Med diesel hadde vi nok kommet ned i 0,5 liter på samme strekning. Det er uansett ikke drivstofforbruket som tar knekken på privatøkonomien.

Her finner du de siste biltestene

Innvendig er nye A4 akkurat slik du forventer at den ny Audi skal være. Materialkvaliteten er upåklagelig. Som alltid i Audi, er knapper og spaker "på stell". Her er det ingen overraskelser.

Vår S-Line-utgave var utstyrt med sporty, faste seter, nesten litt for faste, på grensen til harde.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

A4 er fortsatt ingen stor bil. Målene er som før. Det betyr blant annet et bagasjerom på 490 liter. Dermed er den fremdeles på nivå med hovedutfordrerne BMW 3-serie (460 liter, 495 liter i 2013-utgaven), Mercedes C-klasse (485 liter) og Volvo V60 (430 liter).

Vi kjørte den nye Audien over 100 mil i løpet av noen dager. Den første halvtimen lurte vi på om det kunne være noe galt med testbilen. På motorveien ut av Oslo sporet bilen kraftig. Vi måtte holde hardt i rattet for å holde den noenlunde stabil. Som nevnt var bilen utstyrt med S-line sportsunderstell. Dekkdimensjonen, fortsatt vinterdekk, var 225/50 17, ikke ekstremt, med andre ord.

Vi vente oss imidlertid mer og mer til bilen, og opplevde etter hvert mer av de positive egenskapene ved det sportslige oppsettet. Ved svingkjøring lå bilen som klistret på veien uten antydning til krenging.

Men norske veier er strengt tatt ikke laget/vedlikeholdt for S-line.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vår testbil hadde en grunnpris på 412.000 kroner, men etter å ha plukket mye "snacks" fra listen over ekstrautstyr, kom importørens bil på 544.000 kroner. Det som drar opp mest er S linepakken til 36.000 kroner med sportsunderstell, 18 tommers felger og sportseter i skinn/stoff. Navigasjonspakken til 15.000 var utstyrt med Google Map-kart. Vår bil var også utstyrt med trådløst internett.

Vi kan konkludere med at Audi A4 fortsatt er en av de beste bilene i sin klasse. 170 hesteren står bra til bilen og har en fornuftig pris.

PS: Vi har spurt biladministrasjonsselskapet Leaseplan om deres vurderinger av restverdi på en bensinutgave vs en med tilsvarende dieselmotor.

- Dieselandelen er fortsatt veldig høy, nesten 70 prosent selv om den er noe fallende fra toppunktet. Vi tror fortsatt diesel vil være mest aktuelt på den type bil du refererer til. Differansen i restverdi i prosent av listepriser er ikke veldig stor, men noen små prosent er det, sier markedsdirektør Marius Paus i Leaseplan til HegnarOnline.

(Se faktaramme under bildet)



Audi A4 Avant
Motor 4 syl
Slagvolum 1798
Effekt 170 hk
Dreiemoment 320 Nm/1400-3700
Toppfart 222
0-100 km/t 8,3
Girkasse 6 trinns manuell
Drivhjul Fremme
Vekt 1490
CO2 (g/km) 141
Pris fra 411.600
Pris testbil 543.760


Laster inn søk
Annonser fra Google