2009s beste bil - Tester - Hegnar.no

2009s beste bil

Vi kårer årets beste, årets røverkjøp, årets råeste, årets raskeste og årets herligste.

I 2009 har vi i HegnarOnline hatt den glede å teste en lang rekke fantastiske biler, men som alltid - er det noen biler som står ut som de aller beste.

Følg HegnarOnline på Twitter - Følg journalisten på Twitter

Årets bil: Mercedes E-klasse Stasjonsvogn
Årets røverkjøp: Toyota Prius
Årets råeste: Porsche Panamera
Årets raskeste: Mercedes SLR McLaren
Årets herligste: BMW X6M

Les omtale og se video av bilene nedover i denne saken
Klikk på bildene for store utgaver - bruke piltastene på tastaturet for å navigere mellom bildene

Årets bil

I 2009 var det én bil som var åpenbart den beste vi kjørte; Mercedes E-klasse stasjonsvogn.

Det er en lang rekke årsaker til at vi velger E-klasse stasjonsvogn, men de aller viktigst var; pris, kjøreglede, fysisk størrelse, utseende, kjøreegenskaper og kanskje aller viktigst; passiv sikkerhet.

Vi kjørte E-klasse sedan tidlig i 2009, og det var åpenbart at dette var en høyst spesiell bil. Sedan-utgaven var lekker, langt mer lukseriøs enn forgjengeren, hadde et ekstremt arsenal av fancy ekstrautstyr og samtidig pustet den S-klasse i nakken. Når vi da fikk sjansen til å kjøre E-klasse stasjonsvogn på tampen av 2009, var valget av årets bil lett. For en fantastisk bil.

Det er lett å la seg imponere av en E-klasse under 500.000 kroner (for første gang) eller det langt mer maskuline og firkantede utseendet i forhold til forgjengeren. Bilen leveres med en rekke motorer, men den 2,2 liter folkedieselutgaven overrasket og vi falt pladask for dieselen på 2,5 liter. Bilen har ekstremt gode kjøreegenskaper, uavhengig av motor.

Mange biler lykkes med gode enkeltelementer, men det er fantastisk å se hvordan Mercedes lykkes i å kombinere alle elementer i en komplett bil.

Skal vi fokusere på et eneste element for å forklare hvorfor Mercedes E-klasse stasjonsvogn er årets beste bil, må vi velge alle elektroniske hjelpemidlene som til sammen gjør det ytterste for å sørge for at du aldri vil få behov for airbaggen og det andre aktive sikkerhetsutstyret.

Først og fremst er det mulig å kjøpe E-klasse med det vi mener er markedets beste radarstyrte cruisecontroll, som gjør at du kan ha maksimalt fokus på veien og sørger derfor for at du minimerer sjansene for å unngå uventende ting i trafikkblidet. I tillegg tilbys en overlegen lane keep assist, som rister lett i rattet om du skulle gli over de hvite linjene på veien. Med disse to dupedittene, kan du i praksis kjøre uten å følge spesielt godt med - uten at du skaper store farer. Du er derfor en mindre fare for deg selv og dine medtrafikanter.

Til syvende og sist har du systemer som både hjelper deg med nødbremsing og som forbereder bilen på kollisjon - om ulykken skulle være ute.

Summen av alle disse systemene gjør at du som eier av en E-klasse vil ha mer fokus på veien, være mindre stresset, nyte turen mer og sitte ekstremt behagelig. Hva er egentlig bedre enn det?

Årets beste kjøp

Norges første test av den nye Toyota Prius kunne du lese på HegnarOnline den 13. juni.

Vi konkluderte i denne testen at nye Prius er dagens fremtidsbil.

I motsetning til sist utgave, er skjermene langt bedre integrert i førermiljøet. Du har heads-up-display som gir deg den infoen du trenger (GPS, hastighet eller forbruk) og du har en skjerm som er flyttet lenger frem i konsollen, slik at du ikke slipper øynene fra veien. Bilen er da mer trafikksikker enn sist utgave, hvor skjermen krevde at du tok blikket helt bort fra veien.
Finishen på interiøret er meget lik den i nye Avensis og Verso - altså av høy kvalitet. Det er en plast som ikke føles som plast, og det er absolutt ingenting å utsett her. Det er mye lagringsplass, og mange smarte løsninger. Du har koppholder av amerikansk størrelse og to hanskerom - slik vi kjenner fra flere Toyota.
Sist, men overhodet ikke minst, så er det de to motorene. Bensinmotoren på 1,8 liter som går på Atkinson syklus yter 98 hester, og samlet effekt på bilen er på 136 hester. Den elektriske motoren yter 80 hester alene, men kombinert får du 136 hester. Motoren kan enten være leken eller meget miljøvennlig, alt ettersom din kjørestil. Behøver du kraften, er den der på et øyeblikk, som følge av elmotorens høye dreiemoment. Dette oppleves som årevis lengre frem en Honda Insight, Prius' eneste direkte konkurrent. Bilen ligger på det pefekte krysningspunktet mellom ytelse og miljø. En hybrid-hater gir opp - dette er virkelig fremtiden.

Listen over standardutstyr er temmelig imponerende, og du som bilkjøper må lete lenge etter en bil med så mye standardutstyr til kun 340.000 kroner for topputgaven.

Årets råeste

Porsche Panamera er en drøm, både fra inn- og utsiden. En Panamera som ruller ned veien i en 30-sone ser det ut som en gepard i jaktmodus. Du vet den har kraften inne, der den glir bort over steppene. Så er det full spurt.

Se video - HegnarOnline-leser fikk leke seg i Panamera

Slik er med Panamera. Den er god i lav fart, bedre i høy fart og best i toppfart på Autobahn. Du vil så gjerne yte bilen rettferdighet. Men skal du det, da må du ta den med på bane eller til Tyskland. Den er laget for fart. Å stå i kø er et hån mot den fantastiiske motoren.

Panamera kommer i tre oppsett, Panamera S, 4S og Turbo. HegnarOnline har hatt gleden til å kjøre både Turbo og 4S-utgaven, og draget i Turbo-utgaven er vanskelig å matche. Her er det overskuddskraft til de grader.

- Bilen er helt rå, sa en av våre testere på HegnarOnline Grand Prix. Han kunne ikke stoppe å smile etter å ha kjørt Panamera Turbo. Se vidoen her

Går du får 4S, får du en 4,8 liter twinturbo-motor, lik den i Cayenne, som yter 400 hestekrefter og gjør av null til hundre på 5,0 sekunder. Toppfarten er 282 km/t. Går du all in, og kjøper Porsche Turbo, yter samme motoren 500 hester, gjør null til hundre på kun 4,2 sekunder, med en toppfart på hele 303 km/t.

Interiøret i Panamera er det peneste vi har sett. Her er det en midtkonsoll med utallige knapper og innstillinger, akkurat det menn elsker. Her kan du stille inn den minste detalj, men du har samtidig maksimal oversikt, i og med at Panamera har lyktes å sentrere den viktigste informasjonen foran deg. Du har blant annet GPS-en i en av klokkene ved siden av speedometeret - MEGET KULT!

Det er knallgode sportsseter i Panemera og du sitter som støpt. Det eneste vi tenkte når vi satt alene i en Panamera for første gang var: "Star Trek". Det er så moderne, morsomt, unikt og fantastisk. Ord kan nesten ikke kan beskrive det.

Skal du kjøpe Panamera, er det egentlig 4S og Turbo som er de to reelle alternativene, og begge er dyre biler. Mens 4S koster 1,77 millioner kroner, ligger verstingen på hele 2,36 millioner kroner.

Sammenligner vi eksempelvis med Jaguar XJ, så ligger den på omtrent 1,7 millioner kroner for en 5,0 liter V8er som yter 510 hestekrefter. Da virker 4Sen noe overpriset, eller undermotorisert. Det du betalerekstr for, er en wow-faktor XJen ikke klarer å matche.

En Porsche Panamera sett forfra, er noe av det vakreste som noensinne har rullet på fire hjul, mens samme bilen sett bakfra virker noe avkortet. Bilen føles i ubalanse, rent designmessig, noe som er det eneste negative aspektet ved bilen.

Panamera er trolig den bilen som får aller mest oppmerksomhet i Norge i dag. Klarer du å leve med det, så er den helt klart verdt det.

Gjør som Celina, kjøp Turboen

Årets raskeste

Vi kjørte SLR over 200 km/t i Norge på klissvåt bane:

Årets herligste

Vi fikk leke med BMW X6M:

Laster inn søk
Annonser fra Google