<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norge svakest igjen i Europa

Bilsalget i Europa fortsetter oppgangen som ble påbegynt i august – riktignok uten hjelp fra Norge, som er svakeste marked for andre måned på rad.

Publisert 18. okt. 2022 kl. 09.40
Oppdatert 18. okt. 2022 klokken 12.46
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 337 ord
HØY FART: Porsche var blant bilmerkene med størst salgsvekst i Europa i september, på 42 prosent. Her fra en Porsche-forhandler i Berlin. Foto: Bloomberg

Nybilsalget i EU svingte opp 4,4 prosent i august, etter 13 strake måneder med fall. Nå viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Acea at salgsveksten tiltok i september, til 9,6 prosent.

Totalt ble det solgt 787.870 nye biler i EU i forrige måned.

Mye av årsaken til den sterkere veksten i september var imidlertid et relativt lavt sammenligningsgrunnlag fra september i fjor, da halvledermangelen svekket bilproduksjonen.

Og samlet hittil i år er bilsalget i EU ned 9,9 prosent fra tilsvarende periode i fjor, til drøyt 6,78 millioner biler, til tross for oppgangene i august og september. Blant de største markedene har Italia hatt den største nedgangen, på 16,3 prosent.

Renault-sjef Luca de Meo har tirsdag, i forbindelse med bilmessen i Paris, uttalt at bilbransjen stadig har problemer med halvledermangelen, og at disse problemene er kommet for å bli en stund, ifølge Reuters.

Norge svakest igjen

Inkluderes også Storbritannia og Efta-landene, som omfatter Norge, Island og Sveits, var det europeiske nybilsalget i september på 1,05 millioner, opp 7,9 prosent. Samlet hittil i 2022 er salget ned 9,7 prosent til 8,27 millioner.

Salget i Norge endte i september på 14.646 biler, ned hele 18,6 prosent fra september i fjor.

Det gjør Norge til landet med den største salgsnedgangen i Europa – for andre måned på rad.

Kun fem andre nasjoner hadde salgsnedgang i forrige måned, viser Acea-tallene. Bulgaria hadde den største salgsveksten, på 46,4 prosent, mens de større markedene i Tyskland og Spania ledet an med oppganger på sterke 14,1 og 12,7 prosent.

VW befestet posisjonen

Volkswagen-gruppen var markedsleder i EU, Efta-landene og Storbritannia med 23,8 prosents andel i september, en forbedring på 2,5 prosentpoeng fra samme tid i fjor. VW-gruppen inkluderer merker som Audi, Skoda, Seat og Porsche.

Stellantis, med bilmerker som Peugeot, Opel, Fiat, Citroën, Jeep og Alfa Romeo, krympet fra 18,4 til 16,6 prosent med sin salgsnedgang på 2,6 prosent i september.

Bilkonsernene Hyundai, Renault og BMW tapte også markedsandeler i forrige måned, mens Toyota, Mercedes-Benz og Ford vokste på det europeiske markedet.