<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tar avspark som investor

Lionel Messi starter investeringsselskap med røtter til Silicon Valley. Satsningsområdene blir sport, media og teknologi.

Publisert 19. okt. 2022 kl. 15.34
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 305 ord
SPARKER I GANG INVESTORKARRIEREN: Lionel Messi, som for tiden spiller i Paris St. Germain. Foto: NTB

Lionel Messi starter et holdingselskap som skal investere i sport, media og teknologi globalt. Investeringene vil hovedsakelig skje gjennom San Francisco-baserte Play Time Sports-Tech HoldCo, melder Bloomberg, som viser til en pressemelding. 

Selskapet tar eksempelvis sikte på å hjelpe gründere med å bygge virksomheter innen fotballteknologi, og er allerede inne i oppstartsselskapet AC Memento. Investeringer i fotballklubber vil også vurderes.

Silicon Valley

– Jeg er begeistret over å styrke våre røtter inn mot Silicon Valley, og å samarbeide med modige gründere over hele verden, sier Messi selv i meldingen.

Play Time skal drives av partner Razmig Hovaghimian i venture-selskapet Graph Ventures, mens gründer og partner Michael Marquez i investeringsbanken Code Advisors vil være en såkalt spesialrådgiver.

Hovaghimian er også medgründer av fotballnettstedet Matchday.com, som regner Play Time som sin første investor og planlegger lansering før fotball-VM starter i november.

– Fra første gang jeg møtte Leo og Messi-familien i 2017, ble det klart at de har store, fremtidige visjoner. De vil fortsette å ha en direkte og varig effekt på og utenfor banen, sier Hovaghimian.

Har litt å ta av

Pressemeldingen sier ifølge nyhetsbyrået ingenting om beløp, men det er på det rene at Messi har litt å ta av etter nesten 20 år som en av verdens beste fotballspillere.

Mange tall har sirklet rundt om hva Messi er god for, men Goal.com prøvde seg tidligere i år med å estimere 400 millioner dollar ved utgangen av fjoråret. Nettstedet understreket at estimatet var spekulativt, og viste til en heller begrenset omtale av argentinerens næringslivsinteresser.

Messi skal angivelig ligge på 35-41 millioner dollar i sesongen i Paris St. Germain (før bonuser), mens han i sin siste Barcelona-kontrakt skal ha hevet over 400.000 dollar i uken.

35-åringen har også en rekke lukrative sponsoravtaler, med Adidas, Pepsi, Gillette og Turkish Airlines som de mest profilerte.