<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Selger sigarer til 40 land

Fra et skjult rom i huset har Håkon Aanonsen bygget en global sigarbutikk med kunder i fem verdensdeler.

Publisert 8. juli 2020 kl. 20.48
Oppdatert 11. juli 2020 klokken 08.56
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 718 ord
SIGARBARON: – Nytelsen og roen du får når du nyter en sigar oppveier det som måtte være skadelig i den, sier Håkon Aanonsen, eier av Sigarcom. Foto: Anders Horntvedt

RISØR: – Se på denne rakkeren. Det er de dyreste sigarene jeg har. De koster 10.000 kroner stykket, og dem er stadig noen rike saudiarabere som viser interesse for, sier Håkon Aanonsen (51), eier, gründer og eneste ansatte i Sigar.com, som driver nettsalg av sigarer. 

Sigarene ble laget til Cohibas 50-års jubileum i 2016, og da kunne noen få, utvalgte kunder få kjøpe en humidor med 20 sigarer for 7.000 euro. 

Han viser rundt i sigarlageret som ligger i et skjult lager i tilknytning til Aanonsens egen privatbolig. Han opplyser å ha sigarer for rundt 10 millioner kroner på lager som venter på bestilling fra kunder over hele verden.

SIGARER PÅ LAGER: – Vi kjøper det som er mulig å få tak i av spesialiteter fra Cuba. Prisen på sigarspesialiteter går opp med årene, akkurat som sjelden, god vin, sier Håkon Aanonsen. Foto: Anders Horntvedt

Skurker som måtte forsøke å seg på å må imidlertid regne med å forsere vegger med omtrent en halvmeter armert betong. 

– I tillegg har jeg interesse for skyting og jakt, opplyser han, og slår knokene forsiktig mot et våpenskap i stål.

Har kunder i 40 land

Han snakker konsekvent om «å nyte en sigar», ikke «røyke en sigar». Sigaretter rører han ikke, og han selger dem heller ikke i nettbutikken, på grunn av helsefaren.

– Det er ikke roen og kosen ved å nyte en sigar du blir syk av. Det folk blir syke av, er dårlig mat og dårlig livsstil med for mye stress og for mye jobb, mener Aanonsen.

ET ØYEBLIKKS RO: Håkon Aanonsen gjør alt selv: Møter produsenter, drar på sigarmesser, bestiller varer, splitter pakninger av inngående varer, pakker utgående varer, følger opp betalinger, forbereder regningsføringen og regner ut tobakksavgift. Foto: Anders Horntvedt

På grunn av mange bestillinger har han i vår jobbet 10 timer om dagen, syv dager i uken med bedriften.

Sigarcom

(Mill. kr) 2019 (prognose) 2018
Driftsinntekter 13,1 10,3
Driftsresultat 0,7 0,4
Resultat før skatt - 0,6
Årsresultat - 0,5

Eier: Håkon Aanonsen.

Han gjør alt selv: Møter produsenter, drar på sigarmesser, bestiller varer, splitter pakninger av inngående varer, pakker utgående varer, følger opp betalinger, forbereder regningsføringen og regner ut tobakksavgift.

– Jeg kan nesten ikke kalle det jobb. Ved siden av sigarer er det ting som smeller som er hobbyen min, sier Aanonsen, som har tre egne barn og to fosterbarn.

Nettbutikken har kunder i over 40 land fordelt på fem verdensdeler.

Vokser og tjener penger

Etter nesten 20 års drift har nettbutikken begynt å kaste av seg: Ved siden av kalenderen med bilder fra Israel henger to gasellediplomer fra Dagens Næringsliv, som betyr at bedriften både vokser og tjener penger. 

RØRER IKKE SIGARETTER: – Jeg kjøper dyre rariteter, venter til verden er tom, og legger dem ut til ekstra god pris, sier Håkon Aanonsen. Foto: Anders Horntvedt

Siden 2015 er omsetningen nesten firedoblet. Aanonsen hadde et overskudd på rundt 700.000 kroner i fjor, og det var etter at han hadde tatt ut 772.000 kroner i lønn.

– Vi kjøper det som er mulig å få tak i av spesialiteter fra Cuba. Prisen på sigarspesialiteter går opp med årene, akkurat som sjelden, god vin. Så jeg kjøper dyre rariteter, venter til verden er tom, og legger dem ut til ekstra god pris, sier han.

Pålagt å fjerne produktbilder

Den fremste mørke skyen på himmelen er det imidlertid ikke egen arbeidsmengde eller manglende etterspørsel fra kundene som utgjør.

I februar fikk Aanonsen et brev fra Helsedirektoratet der det står at han må fjerne bildene av sigarene på nettsiden.

– Helsedirektoratet driver en vendetta mot meg fordi de har sin egen, private tolking av lovverket som både er ulovlig og diskriminerende, påstår Aanonsen.

VIL VISE KUNDENE VARENE: Håkon Aanonsen er daglig leder og gründer i Sigarcom. Foto: Anders Horntvedt

– Hvorfor diskriminerende?

– Fordi en fysisk tobakksbutikk har lov til å vise frem varene til kundene som kommer inn i butikken. Jeg har rundt 800 kunder som betaler 195 kroner eller mer pr. år for å få lov til å være medlem, og så skal jeg fortsatt ikke lov til å vise bilde av varene, sier han.

Han har engasjert Advokatfirmaet Elden til å hjelpe seg med jusen. Advokatfirmaet har sendt direktoratet en 22 siders juridisk betenkning med 140 sider vedlegg.

Finansavisen har sett utdrag av Eldens korrespondanse med direktoratet på epost. 20. mars lovte direktoratet en endelig tilbakemelding innen tre til fire dager, men siden det er månedene gått.

– Det er maktarroganse så det holder, sier Aanonsen.