<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tredoblet inntektene – halverte tapene

Hurtigruten hadde solid fremgang i andre kvartal. Neste år starter selskapet nye ruter fra Bergen til Longyearbyen og fra Oslo/Bergen til Honningsvåg.

Publisert 29. aug. 2022 kl. 18.02
Oppdatert 31. aug. 2022 klokken 07.24
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 450 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam. Foto: Stian Lysberg Solum

Cruisesektoren har på lik linje med reiselivet forøvrig hatt noen tøffe år, men nå har det snudd. Pr. 26. august hadde Hurtigruten bestillinger på nye reiser som summerer seg til 398 millioner euro for perioden fra juli neste år til juli 2023. Det er på samme nivå som før coronapandemien.

– Driften er tilbake til normalen igjen, opplyser Hurtigruten sin kvartalsrapport. Selskapet viser til at samtlige skip var tilbake i drift i andre kvartal.

Driftsinntektene ble tredoblet og endte på 148,7 millioner euro – nær 1,5 milliarder kroner – mot 46,9 millioner euro i samme tremånedersperiode i fjor. Isolert sett var bunnlinjen positiv i juni.

Sterke bookingtall

Det sendte også driftsresultatet opp fra minus 47,1 millioner euro i andre kvartal i fjor til negative 15,4 millioner i år. 

Resultatet etter skatt ble nær halvert fra minus 70,9 millioner i fjor til et tap på 37,7 millioner i år. 

Den operasjonelle kontantstrømmen var positiv med nær 40 millioner euro i tremånedersperioden april-juni takket være en god måned i juni.

Også bookingtallene utvikler seg meget bra, ifølge konsernsjef Daniel Skjeldam.

Et nytt aksjonærlån på 55 millioner euro setter rederiet istand til å gjennomføre det planlagte oppgraderingsprogrammet av skipene som betjener Hurtigrutens seilinger i Kystruten Norge. Lånet har en rente på 15 prosent.

Nye ruter for «Trollfjord»

Rederiet har besluttet å utvide seilingsprogrammet med to nye ruter langs norskekysten i 2023 og har allerede forhåndssolgt 1.200 billetter til disse uten aktiv markedsføring.

Hurtigruten relanserer «Svalbardekspressen» fra fastlands-Norge til Longyearbyen. I tillegg starter selskapet for første gang regelmessige seilinger fra Oslo og Bergen under navnet «Nordkappekspressen».

«Svalbardekspressen» var sist i drift i årene 1968 til 1982, og vil seile igjen fra juni neste år. Ruten går fra Bergen til Svalbard i sommersesongen. «Nordkappekspressen» vil gå fra Oslo og Bergen til Honningsvåg i vintersesongen.

Begge rutene skal betjenes med hurtigruteskipet «Trollfjord», som foruten passasjerer vil frakte gods. Skipet skal gjennomgå en betydelig oppgradering av lugarer og fellesområder før det settes inn i det nye trafikkmønsteret.

Nye havner

«Svalbardekspressen» vil blant annet anløpe Åndalsnes, Træna, Lofoten, Senja og Bjørnøya på turen mot Longyearbyen og Ny-Ålesund på Svalbard.

«Nordkappekspressen» skal seile innom flere havner som ikke er en del av den tradisjonelle kystruten mellom Bergen og Kirkenes, blant dem Alta og Lødingen.

Svalbardruten trafikkeres mellom mai og september, mens vinterruten Oslo/Bergen-Nordkapp betjenes fra oktober til mai.

– Det helt spesielle med vinterruten er at «Trollfjord» blir det aller første skipet i Hurtigruten Norge med regulær oppstart i Oslo. Da vil reisende kunne oppleve kysten fra Norges sørligste til nordligste punkt, helt fra Lindesnes til Nordkapp, sier adm. direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

Sommerseilasene vil gå over 15 dager, mens vinterseilasene vil vare 13 dager.

Trygve Hegnar, ansvarlig redaktør og eier av Finansavisen, er styreleder og eier 5 prosent av Hurtigruten gjennom sitt investeringsselskap Periscopus.

Hurtigruten

(Mill. EUR) 2.kvartal/22 2.kvartal//21
Driftsinntekter 148,7 46,9
Drifstresultat −15,4 −47,1
Resultat før skatt −42,7 −66,6
Resultat etter skatt −37,7 −70,9