<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Børsfall for Golden Ocean

Tørrlastratene har falt kraftig, men Golden Ocean Group tror på ny oppgang neste år. På børsen faller aksjen over 5 prosent.

Publisert 16. nov. 2022 kl. 08.05
Oppdatert 16. nov. 2022 klokken 10.56
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 415 ord
LA FREM TALL: CEO Ulrik Uhrenfeldt Andersen, Golden Ocean Group. Iván Kverme

 

John Fredriksens børsnoterte tørrlastrederi betaler et utbytte på 0,35 dollar pr. aksje etter å ha levert et nettoresultat på 104,6 millioner dollar - 0,52 dollar pr. aksje - i tremåpnedersperioden juli-september. Resultatet var 88,3 millioner dollar svakere enn i samme periode i fjor.

Dermed er utbyttebetalingene til eierne i Golden Ocean kommet opp i nær 8 milliarder kroner det siste drøye halvannet året.

Kvartalsutbyttet er imidlertid redusert sammenlignet med andre kvartal, da aksjonærene fikk en dividende på 0,60 dollar. Og på børsen falt aksjen 5,26 prosent til 91,52 kroner i tidlig handel onsdag.

Siden toppen i mai er Golden Ocean-aksjen ned 41,5 prosent. Ved inngangen til 2022 ble tørrlastaksjen omsatt for 79,55 kroner. Børsverdien av selskapet er nå knappe 18,9 milliarder kroner.

Tjener mer enn indeks

I tredje kvartal seilte Golden Oceans capesize-flåte inn en daglig snittrate på 22.658 dollar pr. skip pr. dag, 9.000 dollar mer enn capesize-indeksen. Det skyldes rederiets betydelige kontraktsdekning. En stor del av flåten var sikret laster til høyere rater.

Kamsarmax- og panamax-delen av flåten oppnådde en snittrate på 23.562 dollar dagen, 6.400 dollar mer enn indeks.

For fjerde kvartal er 75 prosent av rederiets capesize-skip sikret en rate på 23.100 dollar dagen, mens 78 prosent av kapasiteten for kamsarmax- og panamax-ene er dekket til 19.100 dollar dagen.

Ifølge Clarksons Platou er spotraten for capesize-carriere nå nede i 11.400 dollar, mens panamx-skip leies ut for 15.000 dollar dagen.

Golden Ocean solgte i andre kvartal to ultramax-skip med en bokført gevinst på 21,9 millioner dollar som resultat.

Tror på ny oppgang

– Mens geopolitiske og makroøkonomiske faktorer utgjør et utfordrende bakteppe genererte Golden Ocean solide resultater i tredje kvartal, sier Fredriksens tørrlastsjef Ulrik Uhrenfeldt Andersen i en kommentar.

– Våre moderne, drivstoffeffektive fartøyer oppnår en betydelig premie i forhold til benchmarkinntektene, en faktor som har hjulpet oss med t å levere bedre enn markedet i år.

Tørrlastrederiet varsler at det går mot en mykere start på 2023, men venter at Kina gradvis vil åpne igjen i løpet av året, noe som sammen med stimuli vil gi et løft for jernmalm og etterspørselen etter stål.

Kombinert med en historisk lav ordrebok betyr det ifølge Golden Ocean at det grunnleggende er på plass for en sterk oppgang i fraktratene neste år.

– Basert på vår kontraktsfestede charterdekning forventer vi å generere sterke resultater i fjerde kvartal foran en forventet sesongmessig nedgang i første kvartal neste år, sier Golden Ocean Group-sjefen.

– Vårt sterke inntektsgenereringspotensial, kombinert med en forventning om historisk lav flåtevekst, gir oss tro på positive, langsiktige utsikter, sier Uhrenfeldt Andersen.

GOLDEN OCEAN GROUP

(Mill. USD) 3.kv./22 3./kv./21
Driftsinntekter 282 316,7
Driftsresultat 101,7 190
Resultat før skatt 104,6 195,4
Resultat 104,6 195,3