Hegnar hardt ut mot rushtidsavgift kollektivt - Politikk og samfunn - Hegnar.no

Hegnar hardt ut mot rushtidsavgift kollektivt

Finansavisens redaktør Trygve Hegnar skriver på lederplass om dårlige aprilspøker, dustete forslag og en kar som tydeligvis ikke har forstått poenget.

Følgende leder, skrevet av Finansavisens redaktør Trygve Hegnar, stod på trykk i Finansavisen onsdag 19. april.

Nei, nei, nei. Det er ikke 1. april i dag, og det var ikke 1. april i går, men hos kollektivselskapet Ruter, som driver kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, ser det ut til å være 1.april hele året.

Ruter har nemlig, i et høringsnotat til Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan, spilt inn at Ruter vil innføre en rushtidsavgift for kollektivtrafikken.

Begrunnelsen er at det vil skaffe mer penger til kollektivtrafikken og utnytte kapasiteten bedre utenom rushtrafikken. Ruters adm. direktør, Bernt Reitan Jenssen, sier det slik til NRK: «Veldig mange vil reise i rushtiden, og det styrer behovet for hvor mye kapasitet vi må ha. Det gjør at vi har masse kapasitet resten av døgnet som er lite utnyttet. Nå må vi gjøre det attraktivt å reise også på disse tidene.»

Følg HegnarOnline på Facebook her!

For å være helt sikker på at lytterne ikke misforstår, presiserte direktøren at også styret i Ruter står bak den nye prispolitikken. «Styret sier helt klart at dersom det blir dyrere å kjøre bil og pengene går til å styrke kollektivtrafikken, ligger det til rette for det de kaller tilpasset prisøkning også på buss, trikk og bane.»

1.april hele året hos Ruter. Aprilsnarr.

Fordi vi som oftest, tror markedsløsninger er fornuftig, er vi ikke mot rushtidsavgifter for privatbiler og næringstrafikk hvis det kan føre til færre køer, kortere reisetid og mindre biltrafikk når veinettet er mest belastet. Det forutsetter imidlertid at det er ledig kapasitet på busser, trikker, T-baner og tog, og det er det som kjent, sjelden i rushtiden.

Innføring av enda en bompengeavgift i Oslo-området, som får navnet rushtidsavgift, vil derfor bare melke bilistene uten at bilbruken blir endret. For mange, som skal til barnehage, skole eller jobb, vil kollektivtilbudet uansett ikke være av interesse, og da er det bare snakk om en merbetaling.

Man må ta tingene i riktig rekkefølge. Først en opprustning av kollektivtilbudet (kvalitet og antall plasser) og deretter en prismekanisme som fører til økt kollektivtrafikk på bekostning av bilbruken.

Men nå kommer Ruter og selskapets adm. direktør og snur opp ned på alt. Hvis det blir en rushtidsavgift for biler, vil han kreve det inn på bussen og trikken også. Han vil flytte eller tvinge de gamle og nye kollektivreisende til å reise på en tid på dagen hvor det er ledig kapasitet og (kanskje) billigere.

De fleste ser og får med seg at busser og trikker er tomme eller halvfulle store deler av døgnet, men skal man på jobb eller til barnehage med ungeflokken, så er det ikke så lett å legge reisetidspunktet til 12 på formiddagen eller 22 om kvelden.

Vi håper direktør Bernt Reitan Jenssen skjønner det.

Men det dustete er at Ruter vil øke prisen med en egen rushtidsavgift samtidig med at bilistene skal få sin rushtidsavgift. Da vil det jo ikke være noe incitament for bilistene til å la bilen stå. Det vil være like dyrt, men mindre behagelig, å ta bussen. Bilen bringer oss jo fra dør til dør.

1. april.

Men en ting skal denne direktøren ha: Han har effektivt drept alt fornuftig som kan sies om en rushtidsavgift for bilistene. Han har ikke skjønt poenget.

Laster inn søk
fallback
fallback
Annonser fra Google