<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FOLK OG BIL: Selv om utgivelsestittelen ropte bil, forteller redaktør Karl Eirik Haug at magasinet handlet om så mye mer enn bare det.  Foto: Nicolai Giil

Norsk kultmagasin gjenoppstår på nett

De ble kåret til Amerikas beste og hadde Jerry Seinfeld som abonnent. Nå skal et norsk kultmagasin leve videre på nett. 

Publisert 18. nov. 2021 kl. 19.26
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1204 ord

Et bilmagasin som ikke handler om biler. Med undertittelen «a magazine about people» var Carl's Cars et anomali på papiret. 

På cover figurerte alt fra David Lynch til Thomas Dybdahl. Dessuten en kar med et knøttlite telt og rusten Saab. Og bestemor med West Highland-terrier – flankert av røff britisk sportsbil produsert i Blackpool. 

De sa «nei» til Pamela Anderson på forsiden og fikk Justin Timberlake til å tegne bil på innsiden.

UNDER PANSERET: Karl Eirik Haug (54) står bak Carl's Cars sammen med sin kone Stéphanie Dumont. Som barn samlet han på bilbrosjyrer, klippet sammen bilder og fikk faren til å printe ut resultatet. Nå er det det store internett som gjelder. Foto: Nicolai Giil

Kjendiser, modeller og mannen i gata var ikke nok. Med stor sannsynlighet var norske Carl's Cars eneste redaktørstyrte magasin som har publisert en uttømmende manual i mooning. Hva er det for noe? Enkelt forklart kunsten å vise bar bak (her: ut av vinduet fra en bil). 

– Akkurat det med å si nei til Pamela tror jeg nok vi angrer litt på da. Det hadde egentlig vært kult, ler magasinets kunstneriske leder i retrospekt. 

Jubel og jubileum med bil i øyet

Tomt for papir. Etter 30 utgaver og mer enn ti år på blokken var det over for fysisk form i 2010. Magasinet tok baksete. Ekteparet bak – nå med tre sønner – fortsatte andre geskjefter. Redaktør Karl Eirik Haug og art director Stéphanie Dumont glemte dog ikke suksessen. Gjennom årene hadde blekka – distribuert i 21 land – blitt kåret til blant annet «Magazine of the Year» av Society of Publication Designers. Skrytelista gir også rettigheter til fair bruk av namedropping.

Carl's Cars

 
  • Norsk nisjemagasin produsert av ekteparet Karl Eirik Haug (redaktør) og Stéphanie Dumont (art director), samt en rekke bidragsytere. 
  • Omhandlet bil og folk gjennom temaene kultur, mote, film, design, kunst og musikk.
  • Utgitt fra 2001. Etter 10 år og 30 utgaver stoppet papirutgivelsen. 
  • Ble distribuert i 21 land. 
  • Ble kåret til «Magazine of the Year» i USA av Society of Publication Designers i 2006. 
  • Gjenopplives nå på nett. 

– Jerry Seinfeld hadde fem abonnement, sier Karl Eirik Haug. 

For mange er 54-åringen i dag kjent som fri frilansjournalist. Han taster inn skarpe spalter med tema på fire hjul i publikasjoner som D2 og NAFs tidsskrift Motor. For ikke å nevne forfattelser av en rekke bøker med tykk marg. Den nyeste kommer om kort tid: Alt om biler: Småfrekke ord og uttrykk om biler og bilister

PÅ COVER: Carl's Cars ble trykket på tykt papir, med masse farger. Foto: Nicolai Giil

Nå. 2021 markerer ekteparets fjerde barn 20-årsjubileum. Det er en anledning. Haug blåser nytt liv i magasinet som bærer anglifisert utgave av eget fornavn. 

– Carl's Cars var resultatet av en stri strøm av folk som bidro ute i felten og redaksjonelt. Mye ute og reiste. Nå er det meg. På nett med gøyale ting. Det skal være ting som sparker igang debatter. Utfordre agendaen. Biler er mer sammensatt enn klikkord, proklamerer Haug.

Kunststykket

Nå sveiver motoren igang igjen. Jubileet markeres på flere måter. Ikke bare ved relansering på nettet. Carl's Cars-teamet har også mekket to kortfilmer med fotograf Sune Eriksen. 

Videre, ved månedsskiftet oktober-november ble det avholdt utstilling på Helene Gulaker Hansens Shoot Gallery Oslo. På veggene i den gamle bensinstasjonen på Frogner hang noen av de beste bildene fra magasinets tid på papir. Fotografene? Navn som Lars Botten, Knut Bry og Siren Lauvdal. 

« Det er veldig mye fokus på rekkevidde og hvor praktisk alt skal være. Det er på en måte ingen andre kriterier vi handler etter. Det gjør egentlig at jeg blir litt forbannet. »
Karl Eirik Haug

– Da vi lagde magasinet forsøkte vi å være utrolig ambisiøse. Vi mikset velrennomerte fotografer med mer ukjente navn. Og satset på store annonsører. 

Layouten var uvanlig. De blandet biler med kultur. Kunst, film, mote, design og musikk, fortelles det.

Haug kan også fortelle om møter med Justin Timberlake. Og da regissør David Lynch vokset poetisk om svenskproduserte, demokratiske vogner på forsiden: «I love scandinavian cars because they've got great heaters».

Men, inntil videre tar andre tagning av Carl's Cars en litt annerledes form enn tidligere. Samtidig utelukker ikke maskineriet at navnet kan dukke opp igjen som stemplet på cellulose en gang i fremtiden. 

Om arkitekturoppgjøret hadde fire hjul og vindusviskere

SYLINDERHODE: Journalist, redaktør og forfatter Karl Eirik Haug liker best å tenne på alle sylindre når det gjelder kjøretøy. Spesielt om det er noe gammelt. Men moderne biler kan også vekke entusiasmen. I sin første artikkelserie i nye Carl's Cars på nett skriver han om elbildesign. Foto: Nicolai Giil

Bak rattet. Selv kjører ikke primus motor med bensin i blodet egen bil. 

– For øyeblikket, poengterer han. 

Dermed ser du Haug tråkkende på tråsykkel. Om han da ikke er utstyrt med pressebil for øyeblikket. Isåfall er det ikke sjeldent at han ratter rundt i en av de nye elbilene som strømmer inn i landet for fulle batterier. 

Ikke alt imponerer bensinhodet.

PÅ GALLERIET: Stéphanie Dumont er art director i Carl's Cars. Foto: Nicolai Giil

– Det er veldig mye fokus på rekkevidde og hvor praktisk alt skal være. Det er på en måte ingen andre kriterier vi handler etter. Det gjør egentlig at jeg blir litt forbannet. Burde vi ikke omgi oss med ting vi liker å se på? Som med bøker må det være noe som gir litt motstand. Noe å undre seg over. Noe ved designet burde få en til å stoppe opp og tenke. Det er deilig å undre seg over design og arkitektur. 

– Jeg vil ha mer av det som vekker tanker. 

Hva vekker tanker hos han? Karl Eirik Haug siterer poetisk historier fra fordums bildesign. Spesielt håndskulpturerte Citroën. 

Den første artikkelserien i nye Carl's Cars på nett er dermed ikke overraskende nok dubbet «Vi må prate om elbil-design». 

– Så litt Arkitekturoppgjøret for bil?

– Ja, absolutt, svarer syklisten.

– Men jeg tar utgangspunkt i hva som rører seg i befolkningen. Jeg er en historieforteller. Ikke byplanlegger.

PÅ UTSTILLING: I anledning Carl's Cars 20-årsjubileum ble det arrangert utstilling ved Shoot Gallery Oslo, med noen av de beste fotografiene fra magasinets 13 år på print. Her henger bilder tatt av Sølve Sundsbø. Foto: Nicolai Giil

Kommer alltid til lunsj

Bil på folkemunne. Karl Eirik Haug liker å snakke med folk. Uavhengig om han er på strikt fabrikkbesøk hos Rolls-Royce, Porsche, Bentley eller Ferrari kjører fyren uansett eget løp. 

– Presseattachéene sier alltid «gå hit». «Følg gruppen dit». Da pleier vi bare å stikke av – løper bort til de folkene som sitter og syr skinnet på rattene eller noe i stedet. Så snakker vi med dem og tar bilde der. Vi har alltid kjørt vårt eget opplegg om vi er på pressetur. 

– Men vi kommer selvsagt til lunsj når det offisielle programmet inneholder dyre lunsjer.  

HEI PÅ VEI: – Hilsing i trafikken er obligatorisk. Men man gjør ikke det hvis det finnes tusenvis av samme bil. Hvis det står noen alene vinker du og sier takk for festen. Hvertfall om de ser på bilen din, eller om de kjører en litt morsom bil. Det er å belønne, sier bilist Karl Eirik Haug. Foto: Nicolai Giil