<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

FIFA-sjefen truet til seg bare lommerusk

Publikumsrekordene i VM har gitt kvinnefotballen håp om et økonomisk oppsving, men gapet til herrene er fortsatt enormt. 

Publisert 21. aug. 2023 kl. 15.09
Oppdatert 21. aug. 2023 klokken 15.25
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 513 ord
THE QUEEN AND I: FIFA-sjef Gianni Infantino og Spanias dronning Letizia hygget seg under finalen i fotball-VM for kvinner søndag. Foto: NTB

Fotball-VM for kvinner ble søndag avsluttet med 1-0 for Spania over England i finalen. Mesterskapet i Australia og New Zealand gikk for et rekordhøyt antall tilskuere og TV-seere, noe som ifølge Reuters har styrket håpet om at kvinnefotballen kan begynne å tette det enorme finansielle gapet opp til mennene.

Tall fra Deloitte viser at kvinnelagene i verdens mest innbringende klubber sto for mikroskopiske 0-1 prosent av totale klubbinntekter i 2021/22-sesongen. Eksempelvis genererte kvinnelaget i Real Madrid, der gårsdagens matchvinner Olga Carmona spiller, 1,4 millioner euro i inntekter.

Til sammenligning dro Real Madrids herrelag inn 713,8 millioner euro i samme sesong.

Trusler fra FIFA-sjefen

På TV-rettigheter har kvinnefotballen slitt med å konkurrere, og nyhetsbyrået viser til at FIFA-president Gianni Infantino før årets VM truet Europas «fem store» med svarte VM-skjermer om kringkasterne ikke økte tilbudene sine.

Ifølge FIFA tilbød TV-selskaper i Storbritannia, Spania, Frankrike, Tyskland og Italia kun 1-10 millioner dollar for retten til å vise kamper fra kvinne-VM, mot 100-200 millioner dollar for herreturneringen som gikk av stabelen i fjor vinter.

MATCHVINNER: Spanias Olga Carmona avgjorde VM-finalen mot England. Foto: NTB

– Vi måtte bryte håndbak med enkelte for å få til TV-avtalene, sier lederen for FIFAs tekniske komité, Jill Ellis, som trente USA til VM-gull i både 2015 og 2019.

Spørsmålet er ifølge Reuters om tilskuer- og TV-tallene i VM kan slå ut i bedre TV- og sponsoravtaler for lands- og klubblag, penger som trengs for å opprettholde interessen utenfor de større turneringene.

– Kvinnefotballen på hjemlig liganivå er fortsatt i oppstartsfasen. Så det handler om å investere, uttaler direktør for Women in Football og medgründer av sportsmarkedsføringsbyrået The Space Between, Lisa Parfitt.

Populære løvinner

Kvinnefotballen i England merker økt popularitet etter at landslaget vant fjorårets EM på hjemmebane i fjor, foran et fullsatt Wembley og 17,4 millioner TV-seere (utenom parker og puber). En av målscorerne i finalen, Manchester Uniteds Ella Toone, har i etterkant inngått en rekke personlige sponsoravtaler og er fulgt av 607.000 på Instagram.

SUKSESSTRENER: Jill Ellis. Foto: NTB

Men populariteten begrenser seg mest til landslagsnivå. Foreleser i fotballøkonomi ved University of Liverpool, Kieran Maguire, påpeker overfor nyhetsbyrået at engelske Women's Super League (WSL) har det knalltøft i konkurransen mot «monsteret» som utgjør mennenes Premier League.

Et lyspunkt er det likevel at det gjennomsnittlige tilskuerantallet for en WSL-kamp var 5.222 i 2022/23-sesongen, opp 170 prosent fra sesongen før. Rekorden ble satt da 47.367 kom til Emirates Stadium for å se Arsenal mot Chelsea.