15. september i fjor, varslet Havila Kystruten om at det var inngått avtaler om refinansiering av selskapets skip, slik at lånene fra det sanksjonerte russiske leasingselskapet GTLK kunne innløses.
Beløpet utgjorde 370 millioner euro – 3,7 milliarder kroner etter vekslingskursen den gangen – og skulle dekke betalingen til det tyrkiske verftet Tersan ved levering av kystruteskipene Havila Polaris og Havila Pollux, foruten innløsning av eksisterende gjeld til leasingselskapet.
Polaris og Pollux skulle vært i drift på ruten Bergen-Kirkenes-Bergen fra tidlig på nyåret tilbake i 2021. Per nå driftes ruten kun av skipene Havila Capella og Havila Castor.
Havila Kystruten har mottatt lisens fra amerikanske myndigheter, som sammen med lisensen fra britiske myndigheter er det selskapet har ventet på som grunnlaget for å gjennomføre refinansieringen. Alle lisenser er nå mottatt og finansieringen kan gjennomføres.
Kystruteskipet Havila Pollux er ferdig med sine prøveturer i Tyrkia, og det gjenstår nå «siste finish» før skipet er klart til levering. Havila Polaris er allerede ferdigstilt ved Tersan-verftet, melder selskapet.
Det har tatt lengre tid enn planlagt å få innvilget de nødvendige lisensene, og det er nå for kort tid til å fullføre finansieringen som sørger for at skipene kan settes i drift til annonsert tid. Havila ser seg nødt til å utsette oppstarten av driften av Polaris og Pollux til henholdsvis 23. og 29. juni.