<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Øker inntektene i sterkt marked

MPC Container Ships økte driftsinntektene med 26 prosent fra første kvartal i fjor til i år.

Publisert 23. mai 2023 kl. 07.49
Oppdatert 23. mai 2023 klokken 12.54
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 427 ord
TJENTE MER: Konsernsjef Constantin Baack i MPC Container Ships, som har en flåte på 62 feeder-skip som leies ut til andre rederier. Foto: MPC Container Ships

 

MPC Container Ships hadde driftsinntekter på 180,1 millioner dollar i første kvartal 2023, opp fra 143 millioner i samme kvartal i fjor. Det kommer frem av rederiets kvartalsrapport tirsdag.

Resultatet før skatt endte på 119,7 millioner dollar, en økning fra fjorårets 116,9 millioner.

Rederiet vil gi et utbytte på 0,15 dollar pr. aksje for kvartalet. Siden februar 2022 har det nå gitt ut over 600 millioner dollar i utbytte, opplyses det.

– Etter en bratt normaliseringsbane i markedet i andre halvdel av 2022 og tidlig i 2023, viser leiekontraktsmarkedene nå tegn til stabilisering på nivåer langt over historisk gjennomsnitt, kommenterer adm. direktør Constantin Baack.

Overskuddet inkluderer salget av to skip, «AS Carinthia» og «AS Cleopatra», som ga inntekter på 13 millioner dollar i kvartalet.

MPC Container Ships

(Mill. USD)1. kv. / 231. kv. / 22
Driftsinntekter180,1143,0
Driftsresultat121,8137,7
Resultat før skatt119,7116,9
Resultat etter skatt119,7116,8

– Utfordrende

Selskapet hadde en utnyttelse i første kvartal 2023 på 97,1 prosent med en gjennomsnittlig tidscerteparti-inntjening (TCE) på 30.989 dollar pr. dag.

Ved utgangen av første kvartal var kontraktsdekningen for 2023 på 89 prosent og for 2024 på 58 prosent.

– Når vi ser fremover, med høy visibilitet på kontraktsfestede kontantstrømmer og en robust og fleksibel balanse, er vi ideelt plassert for fortsatt verdiskapning og forblir forpliktet til vår policy om å returnere kapital til aksjonærene, sier Baack.

Basert på markedsfundamentene er utsiktene for den aggregerte linjeskipingsindustrien utfordrende for andre halvdel av 2023 og 2024, og den nåværende ratestabiliteten vil fortsatt være avhengig av tiltak som begrenser tilbudet, skriver selskapet.

Balansen mellom tilbud og etterspørsel er mer oppmuntrende i mindre flåtesegmenter, spesielt innenfor innenlandske handelsruter.

«Likevel gjenstår det å se hvor mye press den betydelige tilbudsveksten i de store flåtesegmentene kan påføre hele markedet».

Venter press på rateutviklingen

Etter DNB Markets' syn på MPC Container Ships er utfordringen for investorene å veie et på sikt utfordrende marked for containerfrakt opp mot en attraktiv løpende direkteavkastning, skriver meglerhuset i en morgenrapport tirsdag.

«Fallet i ratene for containerfrakt ser ut til å ha stanset noe opp, men vi mener fortsatt det er tidsspørsmål før blant annet ferdigstillelser basert på en rekordhøy ordrebok legger nytt press på rateutviklingen», skriver DNB.

Utbyttet på 0,15 dollar pr. aksje var som ventet, mens DNB ventet en justert EBITDA på 107 millioner dollar. Fasit kom inn på 110,7 millioner dollar.

«Før eventuelle endringer på grunnlag av dagens oppdatering har vi en holdanbefaling med et kursmål på 17,60 kroner pr. aksje», skriver meglerhuset.

MPC-aksjen stengte i 17,53 kroner pr. aksje mandag, og er ned over 35 prosent de seneste 12 månedene.

I en tidlig versjon av saken sto det feil tall på selskapets driftsinntekter. Finansavisen beklager feilen.